Znów SUV? Dajcie spokój

SUV w czarnej odsłonie stoi przy ulicyOd premiery pierwszego na świecie samochodu sportowo-użytkowego minęło ponad pół wieku. Pięćdziesiąt trzy lata to dość długi okres oczekiwania na sukces. Ten jednak nastąpił, i choć pierwszy SUV pod względem wyglądu oraz komfortu jazdy nie ma niemalże nic wspólnego z obecnym, to ciężka praca konstruktorów i designerów opłaciła się. Pokusiłabym się nawet o przypuszczenie, że przerosła ich najśmielsze oczekiwania. Gdzie bowiem nie spojrzeć, tam SUV .

Pomijam niemieckie samochody, od których na naszych drogach się roi. W sklepach odzieżowych na golfy już raczej nie patrzymy, nie mówiąc nic o tym, by się do nich w jakikolwiek sposób przymierzać, czemu zatem drogowych przyzwyczajeń nie możemy zmienić… Są rzeczy, nad którymi nie warto się rozwodzić, dlatego przerzucę tę stronę i wrócę do tematu.

SUV to obecnie najbardziej pożądany typ samochodu. Zgodzicie się ze mną, że prezes spółki nie kojarzy się już z niemiecką limuzyną, lecz skandynawskim SUV-em, mąż i ojciec bierze kredyt nie na kombi, lecz francuskiego SUV-a, a dla lansu siada się za kierownicą hmmm… nadal niemieckiej marki, z tą różnicą, że by siąść na fotelu nie opadamy w dół, lecz podnosimy nogę do góry.
Jednym słowem SUV to najbardziej uniwersalny samochód sprawdzający się zarówno w roli limuzyny, samochodu rodzinnego, jak i symbolu wolności (sprawdź).

W ubiegłym roku, jak podała agencja rynku motoryzacyjnego JATO Dynamics, zarejestrowano w Europie 3,2 miliona nowych SUV-ów, zwiększając tym samym ich sprzedaż względem 2014 roku o… 24%. Ten doskonały wynik sprawił, że przypadła im niemalże ćwiartka rynku starego kontynentu.

Skąd wziął się sukces SUV-a? Odpowiedź pojawiła się już wcześniej. Samochód daje swoim użytkownikom komfort oraz poczucie bezpieczeństwa, a do tego w pakiecie jest funkcjonalność. SUV sprawdził się w najróżniejszych przeznaczeniach, dlatego z upływem czasu stopniowo zyskiwał nowych nabywców. Odczytując potrzeby rynku, producenci nadali im prestiżowy charakter, dzięki czemu ich użytkownicy kojarzą się z ludźmi sukcesu. Nie potrzeba zatem nic więcej, by wzbudzić pożądanie. Skoro cel osiągnięto, dopóki SUV przeżywa czasy swojej świetności, producentom pozostało wyssać tyle, ile się da. Wystarczy zatem lekko zmodyfikować model wyjściowy, aby zaspokoił potrzeby funkcjonalne i ekonomiczne poszczególnych grup użytkowników. W ten sposób powstała bogata gama samochodów typu SUV. Od dużych, luksusowych, przez te o „typowo sportowym” charakterze, po crossovery. Na tym jednak nie koniec, bowiem dobrze wiemy, że crossover crossoverowi nie równy i często niewielki samochód miejski posiadający napęd 4×4 niekoniecznie kojarzy nam się z niewielkim crossoverem, a co dopiero z krewnym dużego SUV-a.

Tak, czy owak SUV w szybkim tempie zdobywa rynek, doskonale przystosowując się do jego potrzeb. Są jednak modele, którym nawet najbardziej rozpowszechniające się trendy nie są w stanie zagrozić. Myślę tu o kultowych sportowych samochodach. Wy zapewne znacie wiele takich modeli, których pozycja jest bezpieczna, bo będą poważane przez prawdziwych miłośników niezależnie od upływu czasu oraz panujących aktualnie trendów.

Leave a reply