Wymiana oleju

Miska olejowa_2
Jedną z pierwszych rzeczy jaką samodzielnie chciałam zrobić jako świeżo upieczony kierowca była wymiana oleju. Zlokalizować miskę olejową trudno nie jest, jednak odkręcenie śruby spustowej już mnie przerosło. Mijała 17 minuta, a pojemnik na ściekający olej, w przeciwieństwie do poziomu mojej frustracji, był nadal pusty. Duma jednak nie pozwalał mi zawołać głównego mechanika domowego garażu, udałam się zatem po brata 😉

Po tym krótkim i niepotrzebnym wstępie przystąpmy do dzieła.

Pod ręką mamy przygotowany odpowiedni klucz do odkręcenia śruby z miski olejowej, pojemnik na ściekający olej, ręcznik papierowy lub szmatę i rzecz jasna olej oraz filtr oleju. Ewentualnie: taśmę teflonową, klucz do filtra oleju.

Gdy nasza lampa rozbłysła już w kanale:

1. Spuszczenie starego oleju.
Umieszczamy pojemnik na olej pod spustem miski olejowej, by mógł od razu ściekać do przeznaczonego na to miejsca. Pamiętajcie, by nie stawać nijako pod miską, aby nie oblał Was olej. Po odkręceniu śruby uważajcie, by nie zginęła miedziana podkładka służąca jako uszczelka.

2. Oczyszczenie spustu.
Czas ściekania oleju możecie owocnie spożytkować 🙂 Wycierając śrubę oraz (jeżeli chcecie bardziej uszczelnić spust oleju) okręcając ją taśmą teflonową – w kierunku przeciwnym do dokręcania śruby. Ważne, aby taśma pokrywała wyłącznie gwint i nie wchodziła na jego płaski koniec. Śruby spustu oleju są bowiem magnetyczne. Uważajcie, by nie zabrudzić taśmy.

3. Wymiana filtra oleju.
Konieczne, by przy okazji wymiany oleju wymienić również jego filtr. Z tym jednak nie koniecznie będzie równie łatwo. Filtry bowiem są często zlokalizowane w trudno dostępnych miejscach. Ponadto te długo niewymieniane mogą okazać się trudne w ręcznym odkręcaniu. Dlatego by nie tracić nerwów rekomenduję około 15-40 złotych inwestycji w klucz do filtra oleju.  Przy każdym filtrze sprawdzi się klucz z opaską posiadający sześciokątną końcówkę do klucza grzechotkowego, bądź klucz łańcuchowy. Do tych zdejmowanych od góry i znajdujących się w ciężko dostępnych miejscach mamy klucz trójramienny.
Podczas wyciągania filtra miejcie przygotowany pojemnik na olej, bowiem stąd także go nieco wycieknie.
Przed montażem oczyść otwór w bloku silnika oraz nasmaruj uszczelkę nowego filtra olejem (sucha uszczelka podczas wkręcania może się skręcić, a co za tym idzie odkształcić).
Dokręcaj filtr wyłącznie siłą rąk.

4. Zakręcamy śrubę spustu oleju.

5. Wlewamy nowy olej.
Zanim zaczniesz wlewać olej, wyciągnij i przetrzyj bagnet (wskaźnik poziomu oleju), po czym wsuń go ponownie. Upewnij się, że wszystkie koła samochodu stoją w jednym poziomie, ważne by olej nie spływał w umiejscowiony niżej bok miski i bagnet wskazywał prawdziwy poziom oleju.
Optymalnym poziomem jest kilka milimetrów pod górną kropką (wskaźnikiem maksymalnego poziomu), na wysokości 2/3 pomiędzy „min” a „max”.
Po kilku minutach, gdy olej całkowicie już spłynie, sprawdź jego poziom ponownie. Zakręć korek.

6. Uruchamiamy silnik.
Odpalamy samochód, by przez kilka minut mógł pracować na niskich obrotach, po czym go gasimy. Odczekaj chwilę i ponownie sprawdź poziom oleju. Jeżeli jest go wystarczająco możesz przejść do kolejnego punktu. Jeśli jego poziom się obniżył, dolej odpowiednią ilość.

7. Końcowa kontrola.
Wróć do kanału, by sprawdzić czy nie ma wycieku z korka spustowego i filtra. Jeśli pokrywa silnika jest sucha, Twoja praca została niemalże zakończona. Zostało jeszcze tylko…

8. Zapisanie danych odnośnie wymiany: data, przebieg, typ oleju.

Leave a reply