VW XL 1: najbardziej oczekiwana premiera 2015 roku

W kontekście sukcesywnie zmniejszających się zasobów naturalnych naszej planety i dość gwałtownie rosnącej populacji (szacuje się, że około 2015 roku ludzi na świecie będzie już około 10-11 miliardów) trudno się dziwić, że obecnie w motoryzacji dominują trendy oszczędnościowe. Coraz większą popularnością cieszą się auta ekologiczne, napędzane silnikami elektrycznymi lub po prostu wymagające małych ilości paliwa. Wielkie koncerny siłą rzeczy muszą podążać za tymi trendami, jeśli chcą się utrzymać na rynku, a najnowszy „zielony” projekt Volkswagena pokazuje wyraźnie, co można osiągnąć, jeśli tylko się odpowiednio samochód zaprojektuje.

srebrny Volkswagen XL 1

Trzeba przyznać, że Volkswagen XL 1 prezentuje się dość futurystycznie (źródło grafiki: Pinterest)

Chodzi o wyczekiwany przez wielu entuzjastów model VW XL 1, w którym osiągnięto nieprawdopodobnie niskie spalanie – auto zużywa jedynie 0,9 litra paliwa na przejechanie 100 kilometrów! Sam projekt nie jest szczególnie nowy, bo prototyp tego wozu został wyprodukowany już w 2002 roku i od tamtej pory przejechał daleką drogę aż na taśmy produkcyjne wersji seryjnej.

Jeśli chodzi o napęd, to XL 1 jest hybrydą: ma zarówno silnik elektryczny, jak i wysokoprężny, a ten pierwszy (o mocy równoważnej 27 koniom mechanicznym) działając samodzielnie pozwala przejechać 50 kilometrów – to całkiem sensowny zasięg. Z kolei jednostka Diesla ma dwa cylindry i pojemność 800 cm, generuje 48 KM mocy i napędza tylną oś za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni dwusprzęgłowej. Maksymalna prędkość nie jest może porażająca, bo wynosi 160 km/h, ale za to Volkswagen XL 1 może się poszczycić niesamowitym współczynnikiem oporu powietrza (Cw 0,189) i bardzo nisko położonym punktem ciężkości, co dobrze przekłada się na właściwości jedne auta. Dla przykładu od 0 do 100 km/h konstrukcja ta przyspiesza w 12,7 sekundy.

Jest tylko jeden drobny minus: produkcja została ograniczona do 250 sztuk i to wyłącznie na terenie Europy (auto będzie niedostępne na rynkach poza Starym Kontynentem), cena wynosi 111 000 euro, no i wszystkie egzemplarze już zostały zamówione. Mało tego: zgłosiło się nawet więcej chętnych, niż będzie aut, w związku z czym Volkswagen ogłosił loterię dla 200 potencjalnych nabywców. Zostanie wylosowanych 200 zarejestrowanych nabywców, którzy dostaną ofertę kontraktu zakupu – po wpłaceniu 20 000 euro zaliczki kontrakt będzie wiążący. Jeśli natomiast ktoś zrezygnuje, szansę na zakup XL 1 będą mieli inni szczęśliwcy, którzy zdążyli się zarejestrować przed 18 października 2013, bo wtedy właśnie zamknięto listę.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.