Typy ogumienia: charakterystyka

W ubiegłym miesiącu wspomniałem o kilku istotnych kwestiach dotyczących bezpiecznego użytkowania opon w naszych autach, jednak nie poruszyłem wszystkich możliwych tematów – gdybym próbował, prawdopodobnie nikt nie przeczytałby wpisu do końca. Z tego względu dziś znów będzie o oponach, ale pod nieco innym kątem i zdecydowanie szerzej. Na początek przyjrzymy się nieco bliżej dostępnym w handlu rodzajom ogumienia.

samochód terenowy na błotnistej drodze

Zawsze należy dobierać rodzaj opon do panujących warunków oraz do typu pojazdu (źródło grafiki: Pinterest)

Na pierwszy krótka charakterystyka najpopularniejszych typów opon dostępnych w handlu – zasadniczo wyróżnia się opony letnie, zimowe, całoroczne i błotno-śniegowe (najczęściej oznaczane jako M+S). Ogumienie letnie zapewniają dobrą przyczepność na nawierzchniach suchych i mokrych, przy czym w tym drugim przypadku trzeba brać pod uwagę, że w zależności od producenta mogą występować pewne różnice pod tym względem. Do produkcji takich opon używane są twardsze mieszanki gumy, dzięki czemu nadają się one do jazdy nawet podczas wysokich temperatur nawierzchni, choć oczywiście w ekstremalnych przypadkach i takie opony będą zużywać się dość szybko.

Opony zimowe to praktycznie przeciwny biegun: są wykonane z miękkich mieszanek gumy i zapewniają przyczepność nawet w niskich temperaturach, co z kolei oznacza, że taka opona w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza będzie zużywać się znacznie szybciej niż ogumienie letnie czy uniwersalne. Tu warto wspomnieć o istotnej kwestii: opony M+S nie zawsze są też oponami zimowymi – spełniają one ten wymóg jedynie wtedy, gdy są oznaczone gwiazdką śniegu. W przeciwnym razie (samo „M+S”) należy z nich korzystać podczas jazdy po nawierzchni składającej się głównie z przemieszanego z błotem śniegu (czyli np. drogi gruntowe w trakcie odwilży).

Opony uniwersalne (lub całoroczne, jak się je również nazywa) można użytkować przez cały rok bez konieczności zmieniania ogumienia na dany sezon, co bez wątpienia jest sporym udogodnieniem finansowym. Ma to szczególne znaczenie od końca ubiegłego roku, gdyż z początkiem listopada 2014 weszło w życie rozporządzenie mówiące, że wszystkie nowe samochody sprzedawane w krajach Unii Europejskiej mają mieć ogumienie wyposażone w czujnik ciśnienia w oponach, co w założeniu ma zwiększać bezpieczeństwo na drogach. Opony całoroczne pozwalają więc zaoszczędzić na kosztach zmiany ogumienia.

Zasadniczym minusem tego rozwiązania jest jednak to, że opony uniwersalne stanowią swego rodzaju kompromis, a więc i ich właściwości są dość kompromisowe – zarówno latem, jak i zimą sprawują się gorzej niż ich specjalizowane odpowiedniki. Przekłada się to przede wszystkim na wydłużoną drogę hamowania i możliwą gorszą przyczepność w określonych warunkach, tak więc na oponach całorocznych powinni jeździć głównie kierowcy posiadający wieloletnie doświadczenie, którzy są w stanie dostosować styl i prędkość jazdy do używanego ogumienia.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.