System start-stop – krótka charakterystyka

Coraz większa liczba nowo produkowanych modeli samochodów jest standardowo wyposażana w system start-stop, ale nadal wielu kierowców zastanawia się, w jaki dokładnie sposób obecność tego systemu przekłada się na pracę ich samochodu. Poniżej postaram się przynajmniej pokrótce opisać zasadę działania i korzyści wynikające z zastosowania tego rozwiązania technicznego – w sieci jest wiele nieprawdziwych albo nie do końca precyzyjnych informacji na ten temat, więc chciałbym przynajmniej niektóre wątpliwości wyjaśnić definitywnie.

zielony przycisk start i ręka w białej rękawiczce

System start-stop stosowany w nowoczesnych samochodach umożliwia sporą redukcję poziomu zużycia paliwa (źródło grafiki: sxc.hu)

Zacznijmy od zasady działania i określenia, do czego w ogóle służy system start-stop (więcej). Otóż jego najważniejszą funkcją jest redukcja zużycia paliwa w ruchu miejskim. Można spotkać się z wypowiedziami różnych „specjalistów”, według których system ten skraca żywotność silnika – to bzdura, ponieważ start-stop jest sterowany przez komputer, który na bieżąco monitoruje pracę zarówno silnika, jak i samego systemu i nie zezwoli na wyłączenie silnika, jeśli parametry pracy w danym momencie będą nieoptymalne (zbyt wysoka czy niska temperatura, zbytnio rozładowany akumulator, itp.). Nie ma więc żadnej podstawy, by się o żywotność silnika martwić.

Kolejna sprawa to ekologia: nie da się ukryć, że borykamy się z problemem nadmiernej ilości dwutlenku węgla w atmosferze, siłą rzeczy więc normy emisji spalin dla pojazdów silnikowych są coraz bardziej rygorystyczne. Dzięki zastosowaniu systemu start-stop jazda w ruchu miejskim nie tylko staje się bardziej ekonomiczna dla naszego portfela (możliwe są oszczędności w zużyciu paliwa rzędu nawet kilkunastu procent!), ale także bardziej przyjazna dla atmosfery. W przypadku setek i tysięcy samochodów codziennie emitujących spaliny każdy niewyemitowany gram dwutlenku węgla ma ogromne znaczenie i warto o tym pamiętać.

Niektórzy kierowcy starszej daty potrafią również narzekać na to, że korzystanie z systemu start-stop jest niewygodne i nieintuicyjne – możliwe, że z perspektywy osoby, która ma nawyk stania na skrzyżowaniu z wrzuconą „jedynką” (co nawiasem mówiąc jest nieprawidłową praktyką!), żeby jak najszybciej ruszyć na światłach tak to właśnie wygląda, ale prawda jest jednak inna. Start-stop aktywuje się po zatrzymaniu samochodu na skrzyżowaniu, wrzuceniu luzu i puszczeniu sprzęgła. Żeby silnik się uruchomił, wystarczy znów wcisnąć sprzęgło i tyle – korzystanie z tego systemu nie jest zatem tak uciążliwe, jak twierdzą malkontenci. Chodzi raczej o zmianę starych, złych przyzwyczajeń i korzystanie ze zdobyczy współczesnej techniki, co szczerze polecam każdemu kierowcy!

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.