Smartfon kontra nawigacja – porównanie

Wydaje mi się, że nie trzeba nikogo jakoś szczególnie przekonywać o tym, że w trasie (zwłaszcza dłuższej, kilkuset kilometrowej) bardzo przydaje się porządna nawigacja. Problem w tym, że przeważnie dedykowane nawigacje samochodowe są albo dobre i drogie, albo mają przystępne ceny i kompletnie nieprzystępne menu oraz nieaktualne mapy.

Odkąd na rynku pojawiły się smartfony, dedykowane nawigacje pomału zaczęły przenosić się w elektroniczne zaświaty, ponieważ choćby nie wiem, co robili producenci tych urządzeń, nie byli, nie są i raczej nie będą w stanie przebić ofert producentów oprogramowania na telefony komórkowe. Dla przykładu jest taka usługa, która nazywa się Nawigacja Orange, a która daje dostęp do map drogowych online – według informacji na stronie Orange wystarczy, że nasz telefon ma moduł GPS (a obecnie znakomita większość standardowych telefonów komórkowych taki moduł posiada) oraz kolorowy wyświetlacz, a wspomniana nawigacja będzie działać.

Najciekawsze jest jednak to, że w ramach pakietu darmowych usług Nawigacja Orange oferuje to, co w dedykowanych nawigacjach bywa jeszcze płatne (choć w naprawdę sporadycznych przypadkach), czyli aktualizację map do najnowszej wersji, mamy także darmową transmisję danych w obrębie kraju. I tu już tradycyjne nawigacje nie nadążają za operatorami sieci komórkowych, bo w nawigacjach transfer danych jest jednak płatny.

To nadal nie koniec. Otóż w ramach jednego z trzech dostępnych pakietów (Nawigacja Orange, Nawigacja Orange Basic, Nawigacja Orange Premium) mamy także między innymi wyznaczanie trasy z pominięciem utrudnień w ruchu, aktualne na danej trasie punkty POI (Points Of Interest, czyli potencjalne miejsca, gdzie moglibyśmy się chcieć zatrzymać) czy informacje o miejscach szczególnie niebezpiecznych. Nie wszystkie nawigacje dedykowane sobie z tym radzą choćby z racji rzadszego uaktualniania map.

Posiadacze pakietu Standard (dostępnego całkowicie za darmo dla abonentów Orange w planach taryfowych Smart Plan Multi II, Smart Plan Multi II Max i Smart Plan LTE Główny) mają także dostęp do aktualizowanej na bieżąco informacji o występujących na danej trasie utrudnieniach w ruchu, fotoradarach i miejscach kontroli prędkości oraz mogą precyzyjnie określić czas dojazdu do celu w oparciu o informacje na temat utrudnień w danym dniu i o danej godzinie. W pakiecie Premium są również dostępne informacje na temat komunikacji miejskiej w danym mieście, ponadto można swobodnie przeglądać całą mapę Europy, a także wybrać inny niż standardowy głos nawigacyjny.

Jak więc widać jeśli posiadamy smartfon nawigacja do dowolnego miejsca w Polsce czy w obrębie krajów europejskich nie stanowi żadnego problemu. Dodatkową zaletą nawigacji na smartfony jest fakt, że nie musimy pamiętać o zabieraniu ze sobą dodatkowego urządzenia (bo telefon zwykle jednak mamy przy sobie), nie musimy także dokupować pakietu transferu danych (bo w naszej taryfie zapewne już taki pakiet się znajduje, a jeśli nie, to przeważnie jest tak, jak w podanym przykładzie – transfer danych nawigacyjnych jest darmowy), a przede wszystkim nie musimy wydawać ponad 1000 złotych na zakup kompletnie niepotrzebnego nam urządzenia. Miłej podróży!

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.