Skody sposób na jazdę za grosze

skoda citigo i lpgNajnowsze Citigo z silnikiem 1.0 MPI o mocy 60 KM i średnim spalaniem 4,4 l, które w tej kwestii bije na głowę konkurencyjne modele, może być jeszcze oszczędniejsze? Skoda odpowiada „tak” i wraz z samochodem oferuje sekwencyjną instalację gazową od Landi Renzo.

Najmniejszy w ofercie Skody Citigo nie jest jedynym modelem, po którego kupnie nie musimy rozglądać się za niedrogą i dobrą firmą montującą instalacje gazowe. Do worka modelowych możliwości producent dorzucił jeszcze Fabię. Ten niewielki wachlarz jeszcze nieco się kurczy, bowiem wśród dostępnych silników wyboru trzeba dokonać pomiędzy mocą 44 a 55 kW w motorze MPI o pojemności 1.0.

Jesteście ciekawi, co dokładnie proponuje Skoda? Przyjrzyjmy się po krótce owej oszczędnej jeździe.

 

Po pierwsze, o co chodzi z tą sekwencją?
W telegraficznym skrócie, sekwencyjny system gazowy nie ogranicza nas do korzystania z jednego typu paliwa w czasie jazdy. Zamontowany w układzie gazowym sterownik kontroluje obroty silnika oraz czasy wtrysku benzyny. Na podstawie owych informacji oraz parametrów otrzymywanych z czujników przy pewnej prędkości obrotowej silnika wraz z LPG wtryskiwana jest benzyna. Tym samym, przy dużym obciążeniu silnika zasilanie przechodzi w całości na benzynę.

Fachowo wygląda to tak:
Wielopunktowy system wtrysku sekwencyjnego LANDIRENZO OMEGAS, należy do najnowocześniejszych dostępnych na rynku, systemów zasilania gazem LPG w fazie lotnej. Komputer ECU (sterownik), określając aktualny czas wtrysku gazu, opiera się na przejętych podczas zasilania gazem, czasach wtrysku benzyny. Oznacza to, że kontrola nad silnikiem leży w gestii komputera wtrysku benzyny (sterownika) a sterownik instalacji gazowej przetwarza polecenia wygenerowane dla wtryskiwaczy benzynowych na odpowiednie polecenia dla wtryskiwaczy gazu.

Aby zachować idealną zgodność z systemem benzynowym, komputer ECU(sterownik) systemu gazowego, uruchamia wtrysk gazu na tym samym cylindrze z którego został pobrany czas wtrysku benzyny. Krótko mówiąc możemy stwierdzić, że komputer gazu oblicza jaką ilość energii, która powinna być wyzwolona za pośrednictwem benzyny, zamienić na odpowiednią ilość energii, wygenerowaną przez gaz.

LANDIRENZO OMEGAS w minimalnym stopniu narusza oryginalny system zasilania na benzynę i jest w stanie zintegrować się w sposób wydajny z głównymi funkcjami (kontrola stężenia mieszanki, cut off, EGR, odcięcie paliwa przy zadanych obrotach , itd) jak też z dodatkowymi (kontrola sprzęgła klimatyzatora, nadciśnienie wspomagania kierownicy, obciążenia elektryczne, itd) tego systemu.

Przeliczenie czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu jest realizowane w oparciu o szereg parametrów, które oprócz czasów wtrysku benzyny, są pozyskiwane przez komputer ECU(sterownik) gazu, takich jak: ciśnienie gazu na listwie, temperatura gazu, temperatura cieczy chłodzącej w silniku i obroty silnika.

Źródło: landi.pl

 

Po drugie, rachowanie groszy
Właściciele samochodów, zakładanie instalacji gazowej często uzależniają od czasu użytkowania danego auta. Rzadko jednak zdarza się, by cztery kółka były zbywane przed zwrotem kosztów instalacji, bo przecież na LPG nie decydują się osoby wyjeżdżające z garażu od święta. Jednakże w przypadku propozycji Skody i im się to opłaci. Pokuśmy się zatem o szacunkowe obliczenia związane z proponowaną przez czeskiego producenta oszczędnością.

Załóżmy, że zdecydowaliśmy się na Fabię 1.0 o mocy 60 KM. Do samochodu kosztującego nas od 40-49 000 zł (w zależności od wybranej przez nas wersji) dodajemy 1 950 zł za instalację gazową (jest to opcja droższa z wlewem gazu pod pokrywą wlewu paliwa, zwolennicy nakładki w tylnym zderzaku oszczędzają 200 zł). Biorąc pod uwagę, iż za montaż owej instalacji musielibyśmy zapłacić od 2 500 – 3 500 zł, atrakcyjność oferty dodatkowo wzrasta.
Zgodnie z przedstawianymi przez Skodę danymi na przejechanie dystansu 100 km w cyklu mieszanym, Fabia spali 4,7 l benzyny lub 7,2 l LPG.
Średnie ceny paliwa z dnia 29 sierpnia b.r. dla województwa mazowieckiego wyniosły 4,77 za E95 oraz 1,90 za LPG.
Przejechanie 100 km (o ile nie szarżujemy) na benzynie wyniesie nas około 22,40 zł, zaś na gazie około 13,70 zł. Na owym dystansie oszczędzamy 8,70 zł. Te szybkie i bardzo ogólne wyliczenia pokazują, iż taka instalacja opłaci się zarówno niedzielnym kierowcom, jak i tym „codziennym” ;), bowiem rzadko kiedy wymieniamy samochód po nabiciu na licznik 22,5 tysiąca kilometrów. A tyle właśnie przejedziemy, by zwróciła się instalacja i zaczęło oszczędzanie.

Jeżeli chcielibyście dostosować te obliczenia do własnych potrzeb, zerknijcie na stronę Landi Renzo, gdzie znajdziecie precyzyjny kalkulator uwzględniający również m.in. koszty benzyny potrzebnej do uruchomienia oraz przeglądy techniczne: http://landi.pl/kalkulator.html

 

Po trzecie, gwarancja jakości
Skoda na swojego partnera wybrała firmę, której udział w międzynarodowym rynku alternatywnych systemów zasilania dla LPG oraz CNG wynosi 30%. Oprócz pozycji lidera, jakość oferowanych przez Landi Renzo usług potwierdzają certyfikaty:  ISO 9001 uzyskany już w 1995 roku, ISO / TS 16949 w 2001 roku oraz certyfikat ISO 14 001:2004 w 2013 roku.
Landi Renzo dla wybranych modeli Skody stworzyło indywidualne systemy gazowe. Schematu z dokładnym kształtem instalacji elektrycznej oraz miejsca montażu sterownika dla Fabii i Citigo, nie znalazłam, jednak ogólny układ systemu gazowego oferowany przez L.R. wygląda następująco:

źródło: landi.pl

źródło: landi.pl

 

Oferta Skody jest dla naprawdę oszczędnych 😉 Nie dość, że dotyczy jednych z najtańszych na rynku samochodów w swoim segmencie, które będą jeździć na najtańszym paliwie, to jeszcze oszczędza nam sporo czasu na szukaniu solidnej firmy zakładającej instalację gazową 🙂

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.