Škoda Rapid – który wariant wybrać?

Skoda Rapid – silniki

Na razie konkretne dane przedstawione są tylko dla wersji sedan, ale możemy przypuszczać, że Spaceback będzie posiadał te same silniki.
Dostępnych jest 6 jednostek napędowych: 4 wersje benzynowe i 2 silniki diesla, przy czym wersja 1.6 TDI CR 90KM może być dodatkowo zestopniowana ze zautomatyzowaną skrzynią DSG, dostępną jako standard w benzynowej wersji 1.4 TSI 122KM.

Dane dotyczące parametrów użytkowych – prędkości maksymalnej, przyspieszenia od 0 do 100km/h, zużycia paliwa na 100km oraz wyjściowych cen przedstawia poniższa tabela:

OSIĄGI

V max [km/h]

Przyspieszenie 0-100km/h [s]

Zużycie paliwa [l/100km]

Dostępny od [PLN]

miasto trasa średnie
1.2 MPI/55 kW (75 KM)

175

13,9

8,0

4,5

5,8

48500

1.2 TSI/63 kW (85 KM)

183

11,8

6,5

4,4

5,1

53000

1.2 TSI/77 kW (105 KM)

195

10,3

6,9

4,6

5,4

55500

1.4 TSI/90 kW (122 KM) DSG

206

9,5

7,4

4,8

5,8

63500

1.6 TDI CR DPF/66 kW (90 KM)

184

12,0

5,6

3,7

4,4

60500

1.6 TDI CR DPF/66 kW (90 KM) DSG

184

12,2

5,6

3,9

4,5

66500

1.6 TDI CR DPF/77 kW (105 KM)

190

10,4

5,6

3,7

4,4

63000

Na uwagę zasługują silniki 1.2 TSI (105KM) oraz 1.6 TDI (105KM), które oferują przyzwoite parametry dynamiki w stosunku do zużycia paliwa i ceny zakupu. Oszczędnych na pewno zaciekawi silnik 1.2 MPI (75KM), który dzięki starszej technologii wtrysku wielopunktowego (a nie bezpośredniego jak w TSI) umożliwia zamontowanie instalacji gazowej, która znacznie obniża koszty eksploatacji.

W poniższej tabeli został przedstawiony koszt pokonania 50, 100 i 150 tysięcy kilometrów, przy założeniu cen litrów benzyny i oleju napędowego na poziomie 5,50PLN oraz gazu na poziomie 2,50PLN, spalania średniego wg producenta oraz pomijalnych dodatkowych kosztach – różnych cenach i ilościach oleju silnikowego, wymianach świec w silnikach benzynowych, czy dopalaniu filtra DPF.

KOSZT EKSPLOATACJI

KOSZT ZAKUPU

KOSZT PALIWA

ŁĄCZNY KOSZT

50 tys. 100 tys. 150 tys. 50 tys. 100 tys. 150 tys.
1.2 MPI/55 kW (75 KM)

48500

15950

31900

47850

64450

80400

96350

1.2 MPI/55 kW (75 KM) LPG

52850

7250

14500

21750

60100

67350

74600

1.2 TSI/63 kW (85 KM)

53000

14025

28050

42075

67025

81050

95075

1.2 TSI/77 kW (105 KM)

55500

14850

29700

44550

70350

85200

100050

1.4 TSI/90 kW (122 KM) DSG

63500

15950

31900

47850

79450

95400

111350

1.6 TDI CR DPF/66 kW (90 KM)

60500

12100

24200

36300

72600

84700

96800

1.6 TDI CR DPF/66 kW (90 KM) DSG

66500

12375

24750

37125

78875

91250

103625

1.6 TDI CR DPF/77 kW (105 KM)

63000

12100

24200

36300

75100

87200

99300

Najtańszą opcją, już po pierwszych 50 tysiącach kilometrów, okazuje się silnik 1.2 MPI z fabryczną instalacją LPG. W porównaniu z wersją bez instalacji gazowej oszczędzamy ok. 4000PLN po 50 tys. km, 13000PLN po 100 tys. km, a ponad 20000PLN po 150 tys. km.

Najdroższa jest oczywiście wersja z benzynową jednostką 1.4 TSI, ale przyspieszenie do setki poniżej 10 sekund przy średnim teoretycznym spalaniu poniżej 6 l/100km jest bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny i kosztów.

Osobiście, kupując nowego Rapida, decydowałbym się właśnie na wersję 1.4 TSI, lub diesla 1.6 o mocy 105KM.
Czytaj dalej o wersjach wyposażenia w Skodzie Rapid

Leave a reply