SEAT Toledo – samochód, na którym można polegać

SEAT logoJednym z najważniejszych czynników, które są brane pod uwagę przez kierowców podczas zakupu samochodu, jest niezawodność danego modelu – oczywiście nie ma samochodów całkowicie bezawaryjnych, są jednak takie, które psują się często i takie, które naprawiać trzeba jedynie od czasu do czasu. SEAT Toledo należy zdecydowanie do tej drugiej kategorii, a powrót hiszpańskiego producenta do tej konkretnej marki po kilku latach (trzecią generację Toledo zakończono produkować w roku 2009) tylko potwierdza tę opinię.

Jako model produkcyjny Toledo trafił na rynek w roku 1991 i niemal od razu zaskarbił sobie sympatię kierowców, którzy zdecydowali się na kupno tego auta. Wprawdzie sprzedaż nie była najwyższa, pozwoliła jednak na utrzymanie Toledo w ofercie – kolejne generacje wprowadzano na rynek odpowiednio w roku 1999 (druga) i 2005 (trzecia). Najlepszym świadectwem jakości SEATA Toledo niech będzie fakt, że już w roku 1992 zdobył on w Portugalii tytuł Samochodu Roku (później także w Niemczech – 1999 i ponownie w Portugalii – 2000), a pierwotna wersja, której produkcja na rynek europejski została zakończona w roku 1998, jest do dnia dzisiejszego produkowana pod nazwą Vortex Corda w Rosji oraz pod marką Chery w Chinach.

Pewnym zaskoczeniem (choć bardzo pozytywnym dla fanów tego modelu) była prezentacja wersji koncepcyjnej czwartej generacji Toledo na targach motoryzacyjnych w Genewie (marzec 2012), a już w grudniu tego samego roku SEAT pokazał wersję produkcyjną na targach w Paryżu. Nowa odsłona Toledo to pięciodrzwiowy liftback z ładną, dość agresywną sylwetką i całkiem dobrymi osiągami. Oprócz wersji podstawowej (Entry) w Polsce są dostępne wersje Reference i Style, a także wyposażona w silnik Diesla wersja Ecomotive.

Seat Toledo Ecomotive 2012 (źródło: Pinterest)

Seat Toledo Ecomotive 2012 (źródło: Pinterest)

Toledo Reference od wersji podstawowej różni się kilkoma szczegółami wyposażenia wnętrza (miedzy innymi regulacja siedzenia kierowcy w pionie, dzielona tylna kanapa, zamek centralny, komputer pokładowy), ale przede wszystkim dostępnymi silnikami: dla wersji Entry przewidziano tylko benzynową jednostkę 1,2 litra o mocy 75 koni mechanicznych, która zużywa 8,1 litra w cyklu miejskim i 4 litry na trasie, natomiast Toledo Reference może mieć też silniki 1,2 litra o mocy 85 lub 105 koni, 1,4 litra o mocy 122 koni, 1,6 litra o mocy 105 koni i silnik Diesla o pojemności 1,6 litra i mocy 105 koni. Toledo Style to luksusowa wersja (m. in. elektryczne szyby, skórzane pokrycie kierownicy, podłokietniki dla kierowcy i pasażerów, dedykowany system audio) z dokładnie takimi samymi dostępnymi silnikami jak wersja Reference.

Póki co czwarta generacja Toledo zbiera pozytywne opinie i jest chwalona przez kierowców za niezawodność – pozostaje tylko mieć nadzieję, że ten model nie zniknie z oferty SEATA zbyt prędko.

Leave a reply