Samochody dostawcze od Forda – pojemne, ekonomiczne i komfortowe

W naszym kraju nadal można spotkać się z przekonaniem, że aby przewieźć jakiś ładunek z miejsca na miejsce, wystarczy dowolny samochód o gabarytach pozwalających na „upchnięcie” wszystkich przedmiotów, a jedynym istotniejszym kryterium doboru jest przeważnie ekonomia paliwowa. To właśnie jest powód, dla którego wciąż na polskich drogach widuje się minivany i furgonetki przeładowane do granic wytrzymałości konstrukcyjnej pojazdu – znam osobiście kierowcę, który niejednokrotnie wspominał, że jego szef każe mu ładować na przykład 3 lub 4 tony towaru na „pakę” samochodu o nominalnej ładowności 1800 kg.

Takie postawy, co oczywiste, nie wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo na naszych drogach, dzieje się tak jednak głównie z uwagi na to, że nawet tak przeładowany samochód z dobrym, ekonomicznym silnikiem spali o wiele mniej paliwa niż w przypadku, gdyby towar w dane miejsce trzeba było wozić kilkakrotnie. A potencjalne mandaty to i tak niewielki koszt w porównaniu do kosztów paliwa na na przykład dwustukilometrowej trasie (co w obie strony daje już 400 km).

Pewnym rozwiązaniem tej sytuacji mogą być oferowane przez Forda samochody dostawcze, których podstawowymi atutami są ekonomia paliwowa, relatywnie niskie koszty eksploatacji w ogóle oraz całkiem sensowna ładowność. Poniżej przyjrzymy się pokrótce kilku modelom, które z powodzeniem mogą zastąpić stare, wysłużone „dostawczaki”, będąc przy tym zdecydowanie bardziej komfortową i ekonomiczniejszą alternatywą.

pięć samochodów marki ford transit

Transit, czyli sztandarowy samochód dostawczy Forda, na przestrzeni lat (źródło grafiki: Pinterest)

Pierwszym modelem, na który warto zwrócić uwagę, jest Ford Fiesta Van – propozycja o tyle ciekawa, że gabarytowo nie różni się zanadto od osobowej Fiesty, natomiast ładowność ma całkiem sporą jak na auto tego segmentu: pojemnościowo to aż 1 metr sześcienny, co przekłada się na 485-508 kg ładunku w zależności od wersji wyposażeniowej (dostępne są cztery). Krótko mówiąc Fiesta Van to idealne rozwiązanie dla małego biznesu w rodzaju osiedlowego sklepu spożywczego, salonu fryzjerskiego, itp. Dodajmy, że samochód ten ma 12 lat gwarancji na korozje perforacyjną nadwozia, a spalanie tego modelu wyposażonego w silnik Duratorq TDCi ECOnetic o pojemności 1,6 litra oscyluje wokół 3,3 litra/100 km w cyklu mieszanym – żaden inny producent samochodów dostawczych tej klasy nie ma porównywalnej oferty!

Kolejnym punktem jest cała gama modeli z rodziny Tourneo oraz Transit – bez zagłębiania się w detale (zajęłoby to zdecydowanie zbyt wiele miejsca, gdyż dostępnych wersji jest mnóstwo) wystarczy powiedzieć, że ładowność tych samochodów dostawczych wynosi mniej więcej 1000 kg, a pod względem ekonomii jazdy plasują się w ścisłej czołówce: zużycie paliwa rzędu 4-8 litrów/100 km (w zależności od konkretnego modelu) to naprawdę dobry wynik wśród wozów tej klasy.

Na sam koniec, rzecz jasna, wisienka na torcie, czyli Ford Ranger 4×4 – samochód dla tych, którzy potrzebują dostarczyć ponad tonę ładunku (dokładnie 1336 kg) na jakieś kompletne pustkowie, gdzie samochód inny niż terenowy sobie nie poradzi. Za wyborem Rangera przemawia jeszcze i to, że oprócz załadowanej tony można do niego podpiąć przyczepkę lub lawetę o maksymalnej wadze do 3350 kg, a i tak spalanie wynosi około 8,5 litra paliwa na 100 km (przy potężnym silniku 3,2 litra!).

Jak widać, Ford dysponuje ciekawą i różnorodną ofertą skierowaną do szerokiego grona odbiorców – pozostaje tylko mieć nadzieję, że jak największa ilość przedsiębiorców z niej skorzysta…

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.