Samochód na gaz: ekologia i oszczędność

Rokrocznie zwiększająca się ilość samochodów poruszających się po drogach na całym świecie w pewien sposób wymusiła na producentach już jakiś czas temu konieczność poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych w zakresie nie tylko procesu produkcyjnego, ale przede wszystkim stosowanych paliw. Na chwilę obecną daje się zauważyć wyraźny wzrost ilości aut hybrydowych w stosunku do tych napędzanych benzyną i ropą, jednak są one zbyt drogie, by mógł sobie na nie pozwolić przeciętny człowiek. Bardzo dobrą alternatywą dla hybryd jest LPG, a nowoczesne instalacje gazowe gwarantują wydajność pracy silnika porównywalną z jednostkami napędzanymi paliwami tradycyjnymi.

Jak wszyscy doskonale wiemy instalacja gazowa w samochodzie jest rozwiązaniem dosyć starym i wprowadzonym przede wszystkim z uwagi na bardzo niską cenę LPG w stosunku do innych paliw (obecnie proporcje te się nieco zmieniły na niekorzyść płynnego gazu), ale też bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego. Podczas spalania LPG emituje o około 24% mniej tlenku azotu i aż o 60% mniej dwutlenku węgla, co w kontekście liczby samochodów napędzanych tym paliwem na całym świecie oznacza sporą redukcję emisji gazów cieplarnianych.

honda goldwing gl 1000 z konwerterem lpg

LPG jest tak dobrym rozwiązaniem, że coraz częściej stosuje się je nawet w takich klasycznych motocyklach, jak ta Honda Goldwing GL 1000 (źródło grafiki: Pinterest)

Popularność LPG jako paliwa sprawiła, że już od dość dawna znakomita większość czołowych producentów samochodów na świecie oferuje w normalnej sprzedaży auta fabrycznie wyposażone w instalację gazową. Warto mieć jednak na uwadze, że nie wszystkie instalacje są równie wydajne i posiadają podobne rozwiązania techniczne, tak więc jeśli planujemy zakup nowego auta z LPG, powinniśmy odpowiednio wcześniej zorientować się w bieżącej sytuacji na rynku.

Najlepszy wybór jeśli chodzi o relację jakości i wydajności do ceny to bez dwóch zdań sekwencyjna instalacja gazowa – w nowych autach sprzedawanych w salonach innej opcji raczej nie będziemy mieć, a jeśli zamierzamy przerabiać używany samochód na LPG, najlepiej zrobić to w jakimś renomowanym zakładzie, ponieważ za nieprawidłowe działanie instalacji gazowej najczęściej odpowiada nie silnik czy użytkownik auta, a właśnie osoba montująca cały układ w samochodzie. Naprawa (lub wymiana na właściwy) takiego niefachowo zamontowanego układu LPG potrafi być bardzo kosztowna, dlatego należy korzystać z usług odpowiednio wykwalifikowanych i sprawdzonych mechaników.

Bardzo ciekawe rozwiązanie wdrożyła na przykład Škoda: zleciła opracowanie instalacji LPG do kilku modeli swoich aut renomowanej firmie Landi Renzo, dzięki czemu cena takiej instalacji gazowej jest relatywnie niska, a sama instalacja jest indywidualnie dostosowana do każdego z wybranych modeli (włączając w to nawet długość i kształt stosowanej instalacji elektrycznej). To pozwala utrzymać cenę samochodu z fabrycznym autogazem na poziomie przystępnym dla przeciętnego Kowalskiego, co z kolei przekłada się już bezpośrednio na stan naszego środowiska naturalnego…

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.