Przygotowanie samochodu do jesieni

jesień zza kierownicy

Wkroczyliśmy już w kalendarzową jesień.
Kto z Was jeszcze nie przygotował swoich czterech kółek do złotej pory, zapraszam do zapoznania z kilkoma ważnymi poradami na jesień.

Wydaje nam się, że jedynie zima wymaga od nas dokładniejszego przeglądu samochodu. Wyjątek stanowią wyjazdy na urlop, przed którymi zaglądamy pod maskę, by zapobiec niechcianym niespodziankom na drodze. A jesień? Żadna pora roku nie jest tak zmienna, jak ona, a pozostałości po lecie sprawiają, że staje się dla naszego samochodu równie groźna, co sroga zima. Jak zapobiegać niechcianym efektom złotej polskiej jesieni. Oto kilka rad.

1.       CIŚNIENIE W OPONACH

zbyt niskie ciśnienie w oponie

Zbyt niskie ciśnienie w oponie

Co może powodować zaniedbanie kontroli ciśnienia powietrza w oponach?

  1. Zbyt niskie ciśnienie powoduje, że opona trzyma się drogi zewnętrznymi krawędziami, przez co bieżnik źle odprowadza wodę. W wyniku takiej sytuacji, gromadząca się w środkowej części opony woda unosi nią przy większych prędkościach. Co więcej większe opory toczenia opony zwiększają spalanie, w skrajnych przypadkach nawet do 3 l/100 km.
  2. Zbyt wysokie ciśnienie powoduje odwrotną sytuację. Do drogi przylega bowiem środek opony. W takiej sytuacji kierowca intensywniej odczuwa nierówności na drodze.

 

zbyt wysokie ciśnienie w oponie

Zbyt wysokie ciśnienie w oponie

Zbyt niskie lub wysokie ciśnienie zmniejszając powierzchnię przylegania opony do drogi wydłuża drogę hamowania oraz zmniejsza przyczepność samochodu na zakrętach. Aby sprawdzić jak na poszczególny stan ciśnienia reaguje pojazd oraz jaki ma ono wpływ na komfort prowadzenia, wystarczy przetestować to na rowerze.

Pamiętajmy, że im wyższy bieżnik, tym lepsze odprowadzanie wody poza obrys opony. U kogoś z Was pojawił się pomysł zamiany opon na zimowe już teraz? Istnieje ogólne przeświadczenie jazdy na oponach zimowych w lato.

Ci, którzy zostawiają je ze względu na lepszą przyczepność na suchym asfalcie mają rację. Miękka mieszanka sprawia, że mają większą zdolność do ścierania się.  Wystarczy jednak delikatny deszcz, który powoduje, iż lamelki robią film wodny między asfaltem a oponą, co drastycznie wydłuża drogę hamowania. Jaka jest podstawowa różnica pomiędzy oponami zimowymi a letnimi? Opony zimowe mają zapewniać przede wszystkim lepszą przyczepność na śniegu, a to za sprawą wspomnianych już lamelek (zalecane stosowanie do 7˚C), zaś opony letnie mają przede wszystkim szybko odprowadzać wodę.

 

2.       WYCIERACZKI

Dlaczego wycieraczki wymagają wymiany po lecie? Po pierwsze pyły unoszące się nad drogą i opadające razem z deszczami, których pozostałości osadzają się na gumie wycieraczki. Po drugie wysokie temperatury sprawiające, że guma pracowała w inny sposób i szybciej się starzała. Wszystko to powoduje, że wycieraczki gorzej zbierają wodę, której na jesiennej trasie z pewnością nam nie zabraknie.

Ważnym jest, by kupować całą wycieraczkę, nie samą gumę, bowiem pióra do wycieraczek również się zużywają.

wycieraczki samochodowe

Wycieraczki: (od lewej) klasyczna i płaska

Krótko i na temat:
Wycieraczka klasyczna czy płaska?
Wydawałoby się, że lepiej wybrać płaską. Podejmując taką decyzję sprawdź, czy ramię wycieraczki jest wystarczająco dociskane, jeśli nie, nie będzie ona dobrze zbierała wody. Podobnie w przypadku, gdy zdecydujecie się na tańszy model – złej jakości plastik nie pozwoli gumie na dobre przyleganie do krzywizny szyby. Jeśli zatem będziecie chcieli koniecznie zaoszczędzić i wydać do 35 zł, to zdecydowanie lepiej wybrać tańsze klasyczne niż tańsze płaskie.

Jaki rodzaj gumy?
Nowej prawdy nie odkryję mówiąc, że im droższa wycieraczka, tym lepsza guma. Ściągając ze sklepowego regału wycieraczkę z gumą grafitową nie musicie wybierać modelu z górnej półki, by mieć pewność, że będzie dobrze ściągała wodę. Jej mankamentem w takim przypadku będzie jednak szybkie zużycie.

Duży wpływ na pracę wycieraczek ma wybierany przez Was płyn. Jeśli decydujecie się na własną produkcję, pamiętajcie, by woda była, jeśli nie destylowana, to przegotowana. Kamień z nieprzegotowanej wody osadza się w kanalikach przez co zmniejsza i tak małą przepustowość dyszy spryskiwaczy.

 

3.       FILTR KABINOWY – PRZECIWPYŁKOWY

Owe filtry umieszczone są pomiędzy wentylatorem a kabiną, a ich letnią bolączką podobnie, jak dla wycieraczek jest kurz oraz wszelkie pyły unoszące się nad drogą. Brudny filtr mający na celu oczyszczanie powietrza wewnątrz samochodu, trzyma wilgoć i zmniejsza przepływ powietrza do kabiny utrudniając tym samym usunięcie pary wodnej. To z kolei powoduje nadmierne parowanie przedniej szyby.

 

4.       ZABEZPIECZENIE SAMOCHODU

W okresie jesieni należy pamiętać o dokładnym myciu podwozia oraz zakamarków przy drzwiach, czy bagażniku. Pozostałości piachu oraz liści w różnych zakamarkach powodują trzymanie wilgoci, co przyspiesza korozję karoserii oraz metalowych elementów. Ponadto zaleganie nieczystości na podszybiu powoduje, że wentylator wpuszcza do kabiny wilgoć, przez co wzrasta parowanie przedniej szyby.

 

5.       ŚWIATŁA

Jeśli zaniedbaliście wymianę spalonej żarówki, to nadeszła pora, by się zmobilizować. Pamiętajmy, że dzień staje się coraz krótszy, a nasza dobra widoczność wpływa nie tylko na nasze bezpieczeństwo, ale i innych.

Szerokiej jesiennej drogi 🙂

2 comments on “Przygotowanie samochodu do jesieni

  1. Anitakt

    Ostanio dużo czytam blogów, stron a także bywam na forum dyskusyjnym gazety.pl.
    Ta strona mnie bardzo zaciekawiła, dodałam sobie ją do ulubionych. Pozdrawiam Anita 🙂

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.