Porsche Macan – najnowsza maszyna projektantów ze Stuttgartu

Kiedy jakiś czas temu Porsche wypuściło swego pierwszego SUV-a, wielu wielbicieli tej znanej marki zaczęło poważnie zastanawiać się nad kierunkiem, w jakim zmierza firma znana przede wszystkim z produkcji jednych z najlepszych i najszybszych aut sportowych na świecie. Okazało się jednak, że decyzja ta przysporzyła koncernowi nowych klientów, otworzyła kolejne rynki zbytu oraz przetarła szlaki dla rozmaitych mniej typowych dla Porsche modeli.

Jednym z nich jest zaprezentowany w tym roku w Genewie Porsche Macan, czyli SUV nieco mniejszy gabarytami od swego poprzednika, Porsche Cayenne. Sama nazwa nowego modelu została zapożyczona z języka indonezyjskiego, w którym słowo „macan” znaczy „tygrys”. W przypadku tego auta nazwa jest o tyle uzasadniona, że design jest dosyć drapieżny i dynamiczny, a osiągi budzą respekt.

Porsche Macan S Turbo - najpotężniejsza wersja tego modelu (źródło grafiki: Pinterest)

Porsche Macan S Turbo – najpotężniejsza wersja tego modelu (źródło grafiki: Pinterest)

Porsche Macan został zbudowany na płycie Audi Q5, czyli nie jest wielkim SUV-em, ale dzięki temu jest także bardziej zwrotny i prowadzi się zdecydowanie łatwiej niż większy Cayenne. Dostępnych wersji jest póki co trzy: Macan S, Macan S Diesel i najpotężniejszy z całej trójki Macan Turbo. Cenowo auto plasuje się w klasie premium, a najtańsza i najuboższa wersja wyposażenia kosztuje niecałe 67 tysięcy euro, co w przeliczeniu na złotówki daje około 280 tysięcy złotych.

Za taką cenę otrzymujemy SUV-a, który jest wyposażony w silnik o pojemności 3 litrów, generujący 340 KM mocy i moment obrotowy rzędu 460 Nm. Te parametry pozwalają mu przyspieszać od 0-100 km/h w ciągu 5,5 sekundy, a maksymalna prędkość Macana w tej wersji wynosi 254 km/h, czyli więcej niż przyzwoicie. Wariant wyposażony w silnik wysokoprężny również ma silnik o pojemności 3 litrów (w układzie V6), jednak o słabszej mocy: 258 KM to szczyt możliwości, jednak moment obrotowy jest potężny – 580 Nm. Dzięki temu przyspieszenie jest tylko nieznacznie gorsze niż wersji benzynowej i wynosi 6,2 sekundy od 0-100 km/h. Macan S Turbo natomiast to zupełnie oddzielna klasa: silnik 3,6 litra w układzie V6 generuje 400 KM mocy, a moment obrotowy wynosi 550 Nm – w efekcie od 0-100 km/h wóz przyspiesza w zaledwie 4,8 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 269 km/h.

Ze względu na cenę zdecydowanie nie jest to samochód dla każdego, jednak pomimo tego Macan sprzedaje się niczym przysłowiowe ciepłe bułeczki i nie ma się czemu dziwić – w końcu któż z nas nie chciałby jeździć SUV-em, który nie dość, że świetnie trzyma się drogi i generalnie nie boi się drobniejszych wertepów, to na dokładkę jest w stanie na każdym skrzyżowaniu pozostawić inne auta daleko, daleko z tyłu…

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.