Pagani Huayra: szosowy władca wichrów

Bohater dzisiejszego artykułu to samochód wyjątkowy pod wieloma względami – poczynając od samej nazwy, poprzez zastosowane w nim technologie i nowatorskie rozwiązania, na osiągach i cenie kończąc. Jest to także przy okazji dosyć typowy przedstawiciel włoskiego sposobu myślenia o tworzeniu supersamochodów, jak też doskonały przykład na to, że nie zawsze najlepsze efekty osiąga się stosując absolutnie najnowsze dostępne rozwiązania techniczne.

Pagani Huayra zadebiutował już dość dawno, bo w roku 2011 – początkowo tylko jako seria zdjęć opublikowanych w styczniu tego roku, później podczas marcowych targów samochodowych w Genewie. Co ciekawe, pomysł na stworzenie Huayry pojawił się znacznie wcześniej, bo około roku 2000, jednak dopiero ponad dekadę później było możliwe zrealizowanie i wdrożenie do produkcji najnowszego auta marki Pagani.

Pagani Huayra (źródło: Pagani)

Pagani Huayra (źródło: Pagani)

Ten czas jednakże nie został zmarnowany – wręcz przeciwnie: dzięki latom prac obecnie Huayra to najszybszy supersamochód sportowy dopuszczony do ruchu ulicznego, co doskonale koresponduje z jego nazwą, która w języku keczua oznacza boga wichrów. I rzeczywiście, najmłodsze dziecko stajni Pagani osiągi ma wręcz porażające: oficjalnie uznaje się, że od 0-100 km/h Huayra przyspiesza w 3,3 sekundy, jednak rzeczywiście auto jest w stanie tę prędkość uzyskać w czasie znacznie krótszym, bo zaledwie w 2,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi około 378 km/h (pamiętajmy, że mowa o samochodzie dopuszczonym do normalnego ruchu drogowego!), a możliwe jest to dzięki zastosowaniu potężnego, sześciolitrowego silnika V12 o mocy 730 KM (produkcji Mercedesa).

Tu pora na pewną ciekawostkę: w Huayrze zastosowano sekwencyjną siedmiobiegową skrzynię z jednotarczowym sprzęgłem – wydawać by się mogło, że takie sprzęgło jest niewystarczające dla supersamochodu o takich osiągach, jednak okazuje się, że użycie bardziej skomplikowanego sprzęgła zwiększyłoby wagę auta o około 70 kg, co z kolei zniwelowałoby całkowicie zyski w osiągach uzyskane dzięki potencjalnie szybszej zmianie biegów.

Sama karoseria zbudowana jest ze specjalnego tworzywa o nazwie Carbotanium, czyli stopu włókien węglowych z tytanem, dzięki czemu Huayra waży niedużo (około 1350 kg z pustym zbiornikiem paliwa), ale można tę wagę dodatkowo zmniejszyć zamawiając karoserię zbudowaną wyłącznie z włókien węglowych. Opcja ta, choć zwiększa osiągi Huayry, wpływa też niestety na cenę samochodu, powiększając ją o ponad 100 000 euro (podstawowa wersja Huayry kosztuje niecałe 1 100 000 euro).

Dodajmy, że w standardowym wyposażeniu znajdują się między innymi potężne ceramiczno-węglowe hamulce firmy Brembo, układ wydechowy na bazie tytanu oraz bardzo nowoczesny system multimedialny, w skład którego wchodzi nawigacja, Bluetooth i ekran dotykowy.

Pagani Huayra bez wątpienia jest autem niezwykłym, jednak jego naprawdę wysoka cena sprawia, że dla większości kierowców pozostanie marzeniem równie niedoścignionym, jak tytułowy władca wichrów…

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.