Oswojony drapieżnik, czyli prawda o Jaguarze XJ220

W dzisiejszych czasach Jaguar XJ220 to jeden z najrzadszych supersamochodów produkowanych seryjnie w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku – źródła wprawdzie podają rozmaite liczby zbudowanych egzemplarzy, ale generalnie zgadzają się, że w sumie z taśmy produkcyjnej wozów tych zjechało poniżej 300 sztuk. Wprawdzie to zaledwie o około 50-60 sztuk mniej, niż zakładały pierwotne plany produkcyjne (limit określono na 350 aut), ale przy cenie wynoszącej w chwili wprowadzenia na rynek 470 000 funtów potencjalny zysk dla producenta staje się o wiele, wiele mniejszy, niż zakładano.

W chwili wprowadzenia do sprzedaży Jaguar XJ220 był najszybszym samochodem seryjnym na świecie (źródło grafiki: PInterest)

W chwili wprowadzenia do sprzedaży Jaguar XJ220 był najszybszym samochodem seryjnym na świecie (źródło grafiki: PInterest)

Na kłopoty z uzyskaniem planowanego poziomu sprzedaży złożyło się kilka czynników, z których chyba najbardziej istotnym były spore zmiany konstrukcyjne wersji produkcyjnej w stosunku do prototypu. Głównym punktem zapalnym dla klientów był fakt, że zastosowano zupełnie inny silnik, a to z kolei pociągnęło za sobą dalsze modyfikacje – prototyp posiadał silnik o pojemności 6,2 litra w układzie V12, generujący 507 KM mocy, a napęd był przenoszony na wszystkie koła. Okazało się jednak, że z tym silnikiem XJ220 nie będzie w stanie spełnić dość rygorystycznych norm emisji spalin, zdecydowano więc, że zostanie zastosowana jednostka V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 542 KM, która była też znacząco lżejsza od swego poprzednika. Zrezygnowano także z napędu na obie osie, uznano bowiem, że do satysfakcjonującej kontroli nad autem wystarczy w zupełności napęd na tylną oś, a ponadto pozwoliło to także nieco zaoszczędzić na wadze całego samochodu i uprościło projekt.

Ostatecznie więc produkcyjny Jaguar XJ220 w standardowej konfiguracji był w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 343 km/h (213 mph), a od 0-100 km/h przyspieszał w 3,7 sekundy. Osiągi te były nieco poniżej oczekiwań firmy, bowiem cyfry „220” w nazwie modelu miały odzwierciedlać jego faktyczną prędkość maksymalną liczoną w milach na godzinę (mph). Udało się ją osiągnąć dopiero po pewnych modyfikacjach silnika (zwiększono zakres obrotów) i odłączeniu katalizatorów – XJ220 osiągnął podczas testów prędkość 359 km/h, czyli 223 mph.

Pomimo wspominanych wcześniej zmian ogólne opinie na temat XJ220 były bardzo pozytywne – chwalono świetne właściwości jezdne, komfortowy wystrój wnętrza, ciekawą stylistykę nadwozia, a nawet ekonomię silnika – i rzeczywiście, jak na generowaną moc i moment obrotowy silnik ten jest nadzwyczaj oszczędny: przy średniej prędkości 90 km/h poza miastem wymaga zaledwie około 9 litrów paliwa na 100 km.

Niestety, nie wpłynęło to na zmianę zdania przez niezadowolonych klientów i spośród wpłaconych około 1400 zaliczek zrealizowano dostawy jedynie dla niewielkiej części klientów. Pozostali wycofali swe wpłaty, co sprawiło, że jeszcze kilka lat po oficjalnym zakończeniu produkcji tego modelu w ofercie nadal znajdowały się nowe fabrycznie Jaguary XJ220. Ostatni z nich został sprzedany za kwotę 127 550 funtów (plus VAT) w roku 1997.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.