Ogumienie auta: cechy szczególne

Mogłoby się wydawać, że po dwóch ostatnich wpisach dotyczących wyłącznie ogumienia w naszych samochodach w kwestii opon nie ma już zbyt wiele do dodania, byłoby to jednak wrażenie całkowicie błędne. Te relatywnie nieduże części auta są tak istotnymi jego elementami, że dobrze jest mieć jak najszerszą wiedzę na ich temat – choćby po to, by jakiś sprzedawca nie próbował nam wcisnąć przysłowiowego kitu twierdząc, że robimy dobry interes. Dziś więc skupimy się na kilku cechach opon, na które niewielu kierowców zwraca należytą uwagę: bieżnik i rodzaj osnowy.

Jeśli chodzi o osnowę, to zasadniczo opony dzielimy na radialne i diagonalne. Ten podział jest o tyle ważny, że każdy z wymienionych typów charakteryzuje się nieco innymi właściwościami. I tak opona radialna (czyli taka, w której nitki osnowy są ułożone pod kątem 90 stopni w stosunku do linii środkowej bieżnika) jest mniej odporna na uszkodzenia mechaniczne, ale zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem oraz mniejsze zużycie paliwa, natomiast opony diagonalne (czyli posiadające nitki osnowy ułożone w dwóch kierunkach, ale pod kątem różnym od 90 stopni w stosunku do linii bieżnika) są wytrzymalsze od radialnych i lepiej się sprawdzą na kiepskich nawierzchniach, lecz z kolei powodują wyższe zużycie paliwa oraz dają mniejszą precyzję prowadzenia pojazdu. Opony diagonalne dość często stosuje się w samochodach ciężarowych, a radialne najczęściej spotykamy w autach osobowych, choć oczywiście jest to reguła niepisana.

meble z opon

Opony miewają rozmaite zastosowania, dopóki jednak nadają się do użytku, najlepiej przydadzą się w aucie… (źródło grafiki: Pinterest)

Pod względem zastosowanego rodzaju bieżnika sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, a zanim zdecydujemy się na zakup jakichś opon, dobrze jest sprawdzić dokładnie właśnie bieżnik – od niego bowiem w ogromnym stopniu zależy nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Rodzajów bieżników jest kilka i choć niektóre z nich są zdecydowanie mniej popularne niż inne, to jednak nadal są w pewnych autach stosowane, warto więc je znać.

Bieżnik symetryczny jest najprostszym rodzajem bieżnika i przy okazji najtańszym w produkcji, przeważnie więc mamy z nim do czynienia w przypadku opon i samochodów budżetowych. Nie oznacza to automatycznie, że to kiepskie rozwiązanie, bo na suchej nawierzchni tak bieżnikowane opony mają dobrą przyczepność, a z racji symetrii nie musimy podczas zakładania kół martwić się właściwym kierunkiem toczenia czy innymi parametrami. Należy jednak pamiętać, że na mokrej nawierzchni, zwłaszcza gdy jest dużo wody, bieżnik symetryczny może się okazać niewystarczająco wydajny w jej odprowadzaniu i będziemy mieć kłopoty z przyczepnością.

Bieżnik asymetryczny z kolei ma różną rzeźbę po każdej stronie opony, dzięki czemu efektywnie odprowadza wodę spod opony, jednocześnie zapewniając bardzo dobrą przyczepność, szczególnie podczas jazdy po łuku. Ten rodzaj bieżnika jest zwykle stosowany w oponach wysokiej klasy, ale coraz częściej trafia i do aut klasy średniej, a nawet czasami do miejskich kompaktów.

Ostatni podstawowy rodzaj bieżnika to bieżnik kierunkowy, który bardzo często stosowany jest w oponach zimowych z uwagi na dobre odprowadzanie wody spod kół pojazdu oraz zwiększenie efektywności hamowania. Również wiele aut sportowych lub usportowionych posiada opony właśnie z bieżnikiem kierunkowym. Jego zasadniczą wadą jest konieczność dokładnego zwracania uwagi na montaż kół, jednak ponieważ zwykle kierunek toczenia jest wyraźnie zaznaczony na oponie, nie jest to aż tak wielki kłopot.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.