Citroën C1 – nieduży samochód do miasta

Pomimo postępującej globalizacji nadal dość rzadko się zdarza owocna współpraca pomiędzy potentatami rynku motoryzacyjnego z Europy i Azji. Tym bardziej cieszy fakt, że jeśli już do takiej kooperacji dojdzie, daje ona interesujące i dobre rezultaty. Dowodem na to jest chociażby opracowany w wyniku współpracy koncernu PSA Peugeot Citroën z Toyotą model Citroën C1 – samochód zaprojektowany w ramach projektu „B-Zero” jako małe auto przeznaczone głównie do jazdy miejskiej.

Citroën C1 w wersji z 2012 roku

Citroën C1 w wersji z 2012 roku (źródło: Pinterest)

Po raz pierwszy zaprezentowany został on na targach samochodowych w Genewie (Geneva Motor Show) w roku 2005 i choć od tamtej pory przeszedł dwa liftingi (odpowiednio w 2008 i 2012 roku), to silniki, z jakimi jest dostępny, są nadal te same: do wyboru jest trzycylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1,0 litra, mocy 68 koni mechanicznych i spalaniu rzędu 4,3 litra/100 km w cyklu mieszanym oraz czterocylindrowy silnik Diesla o pojemności 1,4 litra i mocy 54 koni mechanicznych, który spala 4,1 litra paliwa/100 km w cyklu mieszanym. Pięciobiegowa skrzynia biegów jest mechaniczna, choć jest możliwość zamówienia skrzyni manualnej ze sterowaniem elektronicznym – w tym wypadku jednak trzeba pamiętać, że spalanie nieco wzrośnie (około 0,2 litra/100 km w przypadku silnika benzynowego).

Pod kątem wyposażenia dodatkowego Citroën C1 prezentuje się dość ciekawie jak na auto z segmentu A, mamy bowiem w standardzie ABS, BAS, EBD, CSC (kontrola hamowania na łuku) i opcjonalnie ESP. W standardzie są również poduszki powietrzne przednie (choć w standardzie brak poduszek bocznych, ale w autach tego segmentu jest to w zasadzie norma – są dostępne za dodatkową opłatą).

Jeśli chodzi o nadwozie, to wielkiego wyboru nie ma: w sprzedaży są modele 3 i 5-drzwiowe (nadwozie typu hatchback) – obie wersje mają długość 3,44 metra, co jest o tyle istotne, że bardzo ułatwia manewrowanie, w związku z czym właściciele C1 przeważnie nie mają problemów z zawracaniem na drodze czy z zaparkowaniem gdziekolwiek. Jest też pewna wada: standardowo bagażnik ma około 140 litrów pojemności, czyli bardzo niewiele nawet jak na samochód miejski, jednak po złożeniu tylnej kanapy da się „przestrzeń ładunkową” powiększyć do mniej więcej 700 litrów, a to już całkiem sporo.

Citroën C1 jest teoretycznie przewidziany jako auto czteroosobowe, jednak komfort jazdy pasażerów tylnej kanapy jest niekoniecznie wysoki – owszem, jest sporo miejsca nad głową, ale na nogi już go brakuje. Model C1 jest przeważnie chwalony jako idealne auto dla maksymalnie dwóch osób do jazdy po mieście: małe spalanie i świetna dynamika silnika (na „dwójce” potrafi bezproblemowo rozpędzić się do około 100 km/h!) sprawiają, że jest to również dobre rozwiązanie dla osób dojeżdżających do pracy własnym samochodem.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.