Najnowszy kompaktowy SUV od Mercedesa

Rok 2013 był całkiem bogaty w rozmaite premiery, nie jest więc niczym zaskakującym, że i Mercedes postanowił pokazać światu na targach we Frankfurcie swoją nową wizję SUV-a zbudowanego na płycie podłogowej stosowanej we własnych autach klasy A. Oznacza to, że nowy Mercedes GLA to wóz o rozmiarach raczej kompaktowych i choć do najmniejszych nie należy, trudno również nazwać go gigantem – rozstaw osi wynosi 2699 mm, długość całkowita to 4417 mm, szerokość 1804 mm, a wysokość 1494 mm. Krótko mówiąc: dosyć przeciętnie, choć niewątpliwym plusem jest całkiem spory prześwit, uzyskany między innymi dzięki zastosowaniu kół o średnicy nieco większej niż standardowe felgi stosowane w autach na tej samej płycie podłogowej.

Mercedes GLA w całej krasie (źródło grafiki: Pinterest)

Mercedes GLA w całej krasie (źródło grafiki: Pinterest)

Wygląd zewnętrzny Mercedesa GLA to jednak zupełnie odmienna sprawa: dzięki niewielkim rozmiarom sylwetka jest zwarta, a jednocześnie bardzo proporcjonalna i przede wszystkim opływowa. Ta ostatnia informacja oznacza między innymi mniejsze zużycie paliwa i lepsze osiągi, co z pewnością ucieszy fanów terenowych odsłon Mercedesa. Nie ma jednak róży bez kolców: wnętrze nowego GLA jest niespecjalnie przestronne i choć nominalnie jest to auto dla pięciu osób, to faktycznie tylko kierowca i pasażer przedniego fotela będą się czuć naprawdę komfortowo. Z tyłu miejsca jest zdecydowanie mniej.

Konsekwencją zastosowanej płyty podłogowej i projektu wnętrza jest dosyć przeciętny bagażnik: wprawdzie bazowe 421 litrów to całkiem niemało, jednak maksymalna pojemność to 836 litrów, czyli nieco za mało jak na crossovera. W pewien sposób kompensuje to zastosowanie niskiej krawędzi załadunku, co bardzo ułatwia korzystanie z bagażnika, niemniej jednak pewien niedosyt przestrzeni ładunkowej jest odczuwalny.

Jeśli natomiast chodzi o dostępne wersje silników, to Mercedes GLA wypada lepiej niż dobrze: mamy do wyboru cztery jednostki (dwie benzynowe i dwie wysokoprężne), z których najmniejsza ma pojemność 1,6 litra, produkuje 156 KM mocy i pozwala samochodowi przyspieszyć od 0-100 km/h w niecałe 9 sekund. Maksymalna prędkość wynosi 215 km/h, czyli zdecydowanie więcej, niż na polskich drogach da się pojechać.

Pod względem możliwości poruszania się w tak zwanym „terenie” Mercedes GLA sprawuje się również co najmniej poprawnie, w czym na pewno pomaga wyposażenie skrzyni biegów w przełącznik trybu pracy (normalny i off-road), a także możliwość przekazania na tylną oś do 50% całkowitego momentu obrotowego (za to jest odpowiedzialny system 4MATIC), jak również system DSR, który pomaga podczas zjeżdżania ze stromych wzniesień.

Biorąc pod uwagę cenę tego modelu (zaczynają się od niecałych 115 000 złotych) trzeba stwierdzić, że jest to zdecydowanie samochód dla zamożniejszych miłośników Mercedesa, z drugiej jednak strony za tę cenę otrzymujemy auto o typowej dla Mercedesa wysokiej jakości wykonania oraz więcej niż adekwatnych osiągach.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.