Mini III generacji – stylowy i potężny

Zaprezentowana pod koniec ubiegłego roku (listopad 2013) trzecia generacja słynnej brytyjskiej marki kontynuuje tradycje swoich poprzedników i jest jedną z najciekawszych premier w swoim segmencie. Samochód wzbudził wiele dyskusji i kontrowersji wśród fanów marki choćby tym, że jest dostępny (niezależnie od wersji silnika) wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów – a to rozwiązanie (zwłaszcza w naszej części Europy) nadal do popularnych nie należy.

O „automatach” krąży wiele całkowicie nieprawdziwych mitów, w tym i ten, według którego rzekomo spalanie auta wyposażonego w silnik z automatyczną skrzynią biegów jest absurdalnie wysokie. Nie jest to prawda, oczywiście, ale i tak wielu „specjalistów” będzie twierdzić inaczej i to pomimo potwierdzonych informacji na temat średniego spalania Mini trzeciej generacji – oscyluje ono wokół zaledwie 3,5 litra/100 km.

Trzecia generacja Mini różni się wyglądem od swych poprzedników (źródło grafiki: Pinterest)

Trzecia generacja Mini różni się wyglądem od swych poprzedników (źródło grafiki: Pinterest)

Jeśli chodzi o gamę silników, to jest ich pięć i dokładnie tyle samo wersji zawiera trzecia generacja auta. Są to kolejno (od wersji najsłabszej do najmocniejszej): Mini One, Mini One D, Mini Cooper, Mini Cooper D i Mini Cooper S. Mini One ma benzynowy silnik o pojemności 1,2 litra o maksymalnej mocy 102 KM (dzięki systemowi TwinPower Turbo). Maksymalna prędkość tej wersji to 195 km/h, a od 0 do 100 km/h autko przyspiesza w 9,9 sekundy. Mini One D to podstawa wersja z silnikiem Diesla – jest nieco większy niż benzynowy odpowiednik, bo ma 1,5 litra pojemności, jest jednak odrobinę słabszy: generuje 95 KM mocy (taki wynik jest możliwy dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii oraz systemowi Common Rail). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tej wersji już 11 sekund, a maksymalna prędkość to 190 km/h.

Mini Cooper to wersja dla bardziej wymagających kierowców: trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra generuje bowiem 136 KM – taką moc wyjściową osiągnięto dzięki zastosowaniu turbiny o zmiennej geometrii w połączeniu z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem zmiennych faz rozrządu. Do 100 km/h Mini Cooper przyspiesza w 7,9 sekundy, a jego maksymalna prędkość to 210 km/h. Wersja wysokoprężna również i w tym przypadku jest odrobinę słabsza: silnik wprawdzie ma 1,5 litra pojemności, jednak generuje 116 KM, co przekłada się na nieco gorsze przyspieszenie (od 0-100 km/h auto przyspiesza w 9,2 sekundy) i nieznacznie mniejszą prędkość maksymalną (205 km/h), choć nadal są to wyniki bardzo dobre.

Najpotężniejsza wersja, czyli Mini Cooper S, jest dostępna tylko z silnikiem benzynowym. W tym przypadku jest to silnik czterocylindrowy, którego pojemność wynosi 2 litry. Tu również został zastosowany system TwinPower Turbo w połączeniu ze zmiennymi fazami rozrządu i bezpośrednim wtryskiem paliwa, co sprawia, że silnik Coopera S jest w stanie wygenerować 192 KM mocy. Dzięki temu od 0 do 100 kh/h Mini Cooper S przyspiesza w 6,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi aż 235 km/h.

Krążą także pogłoski, że nie jest to ostatnie słowo firmy i że trzecia generacja będzie miała jeszcze potężniejsze auto (ma się nazywać John Cooper Works) – póki co jego dane techniczne nadal nie są znane, ale jeśli wierzyć plotkom, ma to być samochód dla prawdziwych maniaków prędkości…

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.