LPG nie tylko w samochodach

Autogaz (bo tak popularnie nazywana jest instalacja umożliwiająca zasilanie silnika benzynowego skroplonym gazem płynnym) jest ciągle dosyć popularną opcją zwłaszcza wśród tych kierowców, którzy chcą podróżować taniej i bardziej ekologicznie. W obecnych czasach zwłaszcza ten ostatni powód jest szczególnie istotny, ponieważ wciąż wchodzą w życie kolejne dyrektywy i regulacje dotyczące maksymalnych limitów emisji szkodliwych produktów spalania różnego rodzaju paliw płynnych do atmosfery. Na tym tle LPG wyróżnia się bardzo pozytywnie, ponieważ w procesie spalania tego rodzaju gazu nie wydzielają się praktycznie żadne toksyczne substancje. To oznacza, że może być on stosowany jako paliwo wszędzie tam, gdzie nie można zastosować tradycyjnych paliw płynnych.

Butli LPG podobnych do tej używa się do zasilania silników wózków widłowych (źródło grafiki: Pinterest)

Butli LPG podobnych do tej używa się do zasilania silników wózków widłowych (źródło grafiki: Pinterest)

Jedną z gałęzi motoryzacji, w której butle LPG są stosowane coraz częściej, jest transport wewnętrzny. Pod tym pojęciem kryje się nic innego, jak wszelkiego rodzaju pojazdy używane do transportowania towarów w obrębie hal magazynowych – ze szczególnym uwzględnieniem wózków widłowych jako najpopularniejszego chyba środka transportu w magazynach (zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz hal). I właśnie o wózkach widłowych zasilanych gazem LPG chciałbym napisać dziś nieco więcej.

Im większa powierzchnia magazynowa, tym więcej wózków potrzeba do jej bezproblemowej obsługi – to dość oczywisty fakt. Jednakże im większa liczba „widlaków”, tym wyższe koszty ich eksploatacji, a poza tym zdarzają się magazyny, po których tego typu pojazdem (jeśli jest wyposażony w silnik spalinowy) poruszać się nie wolno ze względu na emisję toksycznych spalin. Rozwiązaniem mogłyby być elektryczne wózki widłowe, ale prawda jest taka, że ich koszty eksploatacji są ekstremalnie wysokie ze względu na koszt samej energii elektrycznej pobieranej do ładowania oraz z uwagi na bardzo wysokie ceny zarówno zapasowych akumulatorów, jak i samej akumulatorowni.

Dlatego właśnie wózki na gaz zyskują na popularności. Nie jest to jednak jedyna ich zaleta: w porównaniu do spalinowych są o wiele cichsze podczas pracy (hałas rzędu zaledwie 5 decybeli), mają niskie koszty eksploatacji (tanie paliwo oraz znacząco wydłużona żywotność silnika), mogą być bez problemu używane w zamkniętych pomieszczeniach (emitują nietoksyczne spaliny), a wymiana butli LPG zajmuje nie więcej niż 2 minuty (znacznie krócej niż zatankowanie wózka spalinowego).

Wózki elektryczne przegrywają z tymi na LPG nie tylko pod względem kosztów – „elektryki” mają też mniejszy udźwig (specyfika silnika elektrycznego) oraz relatywnie krótka żywotność baterii zasilającej: musi zostać wymieniona na nową po 1500 cyklach ładowania, co w warunkach intensywnej eksploatacji wózka oznacza dość dużą częstotliwość – przypomnę, że baterie są drogie. Ponadto sam serwis wózków elektrycznych (szczególnie w przypadku wszelkiego typu awarii układu jezdnego) jest również bardzo kosztowny.

Przewaga wózków zasilanych butlami LPG nad konkurencją jest więc bardzo wyraźna i pozostaje tylko mieć nadzieję, że ich popularność będzie ustawicznie rosła – z korzyścią nie tylko dla kieszeni właścicieli hal magazynowych, ale również dla naszego środowiska.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.