KWALIFIKACJE GP NIEMIEC NÜRBURGRING 2013

Kwalifikacje wygrał dosyć niespodziewanie, bo poprawiając o blisko półtorej sekundy (0:01,346) swój dotychczasowy czas weekendu, Lewis Hamilton.

Pierwsza sesja kwalifikacyjna przebiegała bez niespodzianek. Już tradycyjnie na sześciu ostatnich miejscach ukończyli ją kierowcy zespołów Marussia-Cosworth, Caterham-Renault i Williams-Renault, co w przypadku tego ostatniego jest smutnym ukoronowaniem chlubnej historii zespołu – tegoroczne Grand Prix Niemiec było 600 wyścigiem Williamsa w historii Formuły 1.

Druga sesja treningowa była jedną z bardziej sensacyjnych sesji ostatnich lat, a na pewno najbardziej sensacyjną w tegorocznym kalendarzu mistrzostw, a była taką dlatego, że odpadł po niej i nie wszedł do Q3 Nico Rosberg, który w tym sezonie (głównie dzięki dobremu bolidowi Mercedesa) osiąga życiowe rekordy i zajmuje obecnie 6 miejsce w klasyfikacji generalnej. Stało się tak dlatego, że po świetnym czasie 1:30,326 (porównywalnym z tym uzyskanym przez Rosberga podczas trzeciego treningu) ekipa pod przywództwem Rossa Brawna zdecydowała że jest on wystarczający do zakwalifikowania się do trzeciej części „czasówki”. Nic bardziej mylnego… Nie wzięli pod uwagę ani faktu, że tor zyskiwał na przyczepności, ani przebłysku geniuszu u Jensona Buttona z ekipy McLarena (1:30,269 – 10 pozycja) i Nico Hulkenberga z ekipy Saubera (1:30,231 – 9 pozycja). Niestety tak wysoka dyspozycja konkurencji ujawniła się pod koniec sesji treningowej, najczęściej na okrążeniach ukończonych już po zamknięciu czasu kwalifikacji, więc Rosberg musiałby wyjechać najpóźniej 1:30,000 przed ukończeniem drugiej części czasówki by poprawić swój wynik, na co było już za późno. Niech to będzie nauczką dla wszystkich zespołów, że w kwalifikacjach przy braku dominacji, trzeba jeździć do końca.

Trzecia część kwalifikacji to z jednej strony niespodzianka w postaci Pole Position dla Lewisa Hamiltona, genialne – 6 miejsce dla Daniela Ricciardo ze Scuderia Toro Rosso oraz zagrania taktyczne Buttona i Hulkenberga, którzy nie wyjechali na okrążenia pomiarowe oraz Alonso i Massy z Ferrari, którzy wyjechali na oponach o średniej twardości, dzięki czemu mogli później zjechać na pierwszą zmianę opon w czasie wyścigu, a miękką mieszankę wykorzystać przy ostatniej zmianie – gdy bolid jest najlżejszy – dzięki czemu i czasy są najlepsze i degradacja opon najmniejsza.

Wszystkie dane kwalifikacji, dla wszystkich sesji kwalifikacyjnych zostały ujęte w poniższym zestawieniu:

Pozycja Kierowca Zespół Q1 Q2 Q3 Okrążenia

1

Lewis Hamilton Mercedes 1:31.131  1:30.152  1:29.398

14

2

Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 1:31.269  1:29.992  1:29.501

14

3

Mark Webber Red Bull Racing-Renault 1:31.428  1:30.217  1:29.608

14

4

Kimi Räikkönen Lotus-Renault 1:30.676  1:29.852  1:29.892

15

5

Romain Grosjean Lotus-Renault 1:31.242  1:30.005  1:29.959

16

6

Daniel Ricciardo STR-Ferrari 1:31.081  1:30.223  1:30.528

16

7

Felipe Massa Ferrari 1:30.547  1:29.825  1:31.126

17

8

Fernando Alonso Ferrari 1:30.709  1:29.962  1:31.209

15

9

Jenson Button McLaren-Mercedes 1:31.181  1:30.269

16

10

Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari 1:31.132  1:30.231

13

11

Nico Rosberg Mercedes 1:31.322  1:30.326

10

12

Paul di Resta Force India-Mercedes 1:31.322  1:30.697

18

13

Sergio Perez McLaren-Mercedes 1:31.498  1:30.933

16

14

Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1:31.681  1:31.010

17

15

Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:31.320  1:31.010

15

16

Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 1:31.629  1:31.104

12

17

Valtteri Bottas Williams-Renault 1:31.693

8

18

Pastor Maldonado Williams-Renault 1:31.707

6

19

Charles Pic Caterham-Renault 1:32.937

8

20

Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1:33.063

9

21

Giedo van der Garde Caterham-Renault 1:33.734

8

22

Max Chilton Marussia-Cosworth 1:34.098

9

Rekordy sektorów po wszystkich sesjach kwalifikacyjnych wyglądały następująco:

Sektor

Kierowca

Czas

1

Kimi Räikkönen

29,253

2

Romain Grosjean

37,162

3

Sebastian Vettel

22,813

SUMA

1:29,228

Najlepszy możliwy do uzyskania czas kwalifikacji, będący sumą rekordów poszczególnych sektorów, wynosiłby 1:29,228 i byłby to czas lepszy o siedemnaście setnych sekundy (0:00,170) od zwycięzcy kwalifikacji – Lewisa Hamiltona, który – co ciekawe – nie odnotował rekordu w żadnym z trzech sektorów. To dowodzi tezie, że nieważne są rekordy, tylko złożenie czasu z trzech dobrych przejazdów wszystkich sektorów podczas jednego okrążenia.

Relacja z całego weekendu na stronie http://nakolkach.pl/grand-prix-niemiec-na-torze-nurburgring-07-07-2013/

Leave a reply