Kurtyna w górę. Styl KODO Mazdy

Styl KODO MazdyPo obejrzeniu reklamy Mazdy6 zastanowiliście się, co to właściwie jest ten styl KODO? Jeżeli to czytacie, to podobnie jak ja na chwilowym główkowaniu nie poprzestaliście.

Zanim zajrzałam na stronę Mazdy, wygląd nowej „6-tki” wskazywał, że cokolwiek autorzy chcieli poprzez swoją koncepcję uzyskać – udało im się. Samochód naprawdę robi wrażenie, na mnie tym bardziej po zobaczeniu bilbordu z efektami „świetlnymi” (jeżeli mieszkacie w Warszawie lub będziecie mieli okazję tam być, reklama znajduje się na skrzyżowaniu ulic  Górczewskiej z Powstańców Śląskich – tylko nie spodziewajcie się fajerwerków, bo im bardziej nastawicie się na „wow”, tym bardziej będziecie zawiedzeni).

Wróćmy już jednak do KODO. Określenie to oznacza „Dusza Ruchu” i jest filozofią projektową stworzoną przez zespół Mazdy. Projektanci przy jej pomocy chcieli pokazać dynamikę, moc, zwrotność – od razu nasuwa się myśl, iż ich zamiarem było, by nowe oblicze modeli odzwierciedlało wszystko to, co cechuje samochody sportowe. Nie jestem jednak pewna, czy specjaliści pozostałych marek „szybkich aut”, podobnie jak ci w Mazdzie, dokładnie obserwowali ruch dzikich i silnych zwierząt 😉 Jak podaje producent 6, projektanci analizowali wszystko od ruchów zwierząt w środowisku naturalnym po moment uwolnienia energii przez łucznika zwalniającego strzałę. Co więcej producent zapewnia nas, że każdy nawet najdrobniejszy element jest odzwierciedleniem owych obserwacji.

Zatem, które modele prócz 6 sprawią, że nawet zaparkowany będzie widziany, jako dopiero co zredukowany i z lekko zarzuconym tyłem wprowadzony do uślizgu samochód? Są to Mazda3 oraz Mazda CX-5. To jednak nie wszystko. Szatę KODO jako pierwsze odziały bowiem koncepty Shinari i Takeri, zaś już wkrótce do gamy dołączy crossover CX-3 oraz jedyna taka na świecie „parasolka” – roadster MX-5.  Jak zabieg KODO wyszedł projektantom oceńcie sami.

Obecne:

Mazda6 fot. mazda.pl

Mazda6
fot. mazda.pl

Mazda CX-5 fot. mazda.pl

Mazda CX-5
fot. mazda.pl

Koncepty:

Shinari fot. mazda.pl

Shinari
fot. mazda.pl

Takeri fot. mazda.pl

Takeri
fot. mazda.pl

Wkrótce „na salonach”: 

MX-5 fot. mazda.pl

MX-5
fot. mazda.pl

CX-3 fot. mazda.pl

CX-3
fot. mazda.pl

Druga ważna kwestia, którą obok KODO podkreśla Mazda, to technologia SKYACTIVE. Co dzięki niej zyskały Wasze przyszłe pojazdy?

  • Wyższy stopień sprężania (Mazda podaje, iż jest on podobny do bolidów Formuły 1; dla Mazdy6 wynosi 14,0:1)
  • Moment obrotowy wyższy o 15%
  • 15% niższe spalanie
  • Automatyczna skrzynia szybciej redukująca biegi
  • Sztywniejsza i o 100 kg lżejsza karoseria

 

Więcej na temat nowych modeli Mazdy dowiecie się oczywiście na stronie.

Leave a reply