Krótki przegląd nowoczesnych technologii samochodowych

Samochód jako powszechnie dostępny środek lokomocji jest nadal bardzo młodym wynalazkiem, a mimo to na przestrzeni tych niecałych dwustu lat dokonał się tak radykalny przełom technologiczny, że aż trudno w to uwierzyć – zwłaszcza, gdy spojrzy się na fotografie z końca XIX wieku przedstawiające pierwsze automobile. Dziś samochód to bardziej komputer na kółkach, co spróbujemy zobrazować na przykładzie samochodów marki Ford. Wybór marki jest nieprzypadkowy, bowiem to właśnie Ford był pierwszym masowo produkowanym autem. Sprawdźmy zatem, jak bardzo się od swych następców różni.

Ford w roku 1908... (Ford Model T - źródło: Pinterest)

Ford w roku 1908… (Ford Model T – źródło: Pinterest)

Jedną z najpowszechniejszych technologii ułatwiających dziś życie kierowcom jest czujnik parkowania – a właściwie całe zespoły takich czujników połączonych w jeden system z kamerą przekazującą kierowcy obraz z tyłu samochodu. To nieoceniona pomoc nie tylko w warunkach miejskich, ale też i poza miastem, gdzie nie zawsze mamy możliwość zobaczyć pobocze podczas parkowania.

Kolejnym udogodnieniem, bez którego trudno sobie wyobrazić nowoczesny samochód, są poduszki powietrzne – zostały wynalezione w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku i wprowadzone jako standardowe wyposażenie wszystkich samochodów przez Forda w roku 1964. Trudno realnie oszacować ile istnień ludzkich uratowały od tamtego czasu, ale z całą pewnością wiele, a Ford montuje je we wszystkich swych produkcyjnych modelach aut.

Następna bardzo ważna sprawa to światła: dzięki miniaturyzacji i kilku innym technologiom we współczesnych samochodach coraz częściej montowane są reflektory adaptacyjne, czyli takie, które automatycznie dostosowują kąt padania świateł w płaszczyźnie poziomej (lewo-prawo) do aktualnej prędkości samochodu oraz stopnia wychylenia kół w skręcie. Dzięki temu kierowca ma większe pole widzenia w zakręcie i tym samym może zareagować wcześniej na ewentualne zagrożenia czy niebezpieczeństwo. W nowszych reflektorach są stosowane żarówki bi-ksenonowe, które są dużo wydajniejsze od halogenowych, pobierają też mniej prądu.

Spośród istotniejszych „gadżetów” należałoby również wymienić wspominaną już wyżej nawigację satelitarną, która jest niezbędną pomocą w planowaniu trasy samochodowej w okolicy, której nie znamy – z reguły wystarczy podać odpowiedni adres, a zostaniemy do niego poprowadzeni przez aplikację korzystającą z faktu podboju przestrzeni nad naszą planetą.

...i Ford w roku 2013 (Galpin Ford GTR1 - źródło: Pinterest)

…i Ford w roku 2013 (Galpin Ford GTR1 – źródło: Pinterest)

Jest też całe mnóstwo udogodnień bardzo drobnych, ale jednak nie mniej istotnych niż wymienione powyżej – dla przykładu wymieńmy elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzację, centralny zamek, fotel kierowcy regulowany w kilku płaszczyznach czy automatyczną skrzynię biegów. Wszystkie te technologie współczesnym kierowcom nie wydają się być czymś szczególnym, podczas gdy jeszcze kilkadziesiąt lat temu mało kto o nich wiedział…

Leave a reply