Koncepcyjny SUV na rynek amerykański – Volkswagen CrossBlue

Samochody produkowane z przeznaczeniem na rynek amerykański bądź kanadyjski są rozpoznawalne już na pierwszy rzut oka, bowiem zdecydowanie różnią się gabarytami od aut mających poruszać się po drogach w Europie – zresztą nie tylko rozmiary, ale także i zastosowane silniki są zazwyczaj potężniejsze niż te, do których przywykliśmy na Starym Kontynencie. Kolejna charakterystyczną cechą rynku samochodowego w USA jest zdecydowana skłonność do montowania w autach silników benzynowych, co bezpośrednio przekłada się nie tylko na osiągi, ale także i na ekonomię.

W tym kontekście podjęta przez firmę Volkswagen próba przekonania Amerykanów i Kanadyjczyków do samochodu z napędem hybrydowym może się wydawać skazana na porażkę, jednak specjaliści z niemieckiego koncernu są przekonani, że mogą odnieść sukces i na tym polu. Firma jest obecna w USA już od jakiegoś czasu i produkuje modele przeznaczone wyłącznie na tamten rynek, jednak dopiero na tegorocznych targach w Detroit Volkswagen zaprezentował samochód od podstaw zaprojektowany z myślą o kierowcach amerykańskich. Mowa o koncepcyjnym SUV-ie o nazwie CrossBlue.

Volkswagen CrossBlue Concept (źródło: Pinterest)

Volkswagen CrossBlue Concept (źródło: Pinterest)

Samochód ten jest wyposażony w napęd hybrydowy, którego cechą szczególną jest silnik Diesla – w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie tego rodzaju rozwiązania nie są popularne (ze względu na potencjalnie niższe osiągi), ale Volkswagen pokazuje, że i duża, ciężka hybryda (długość 4987 mm, szerokość 2015 mm, wysokość 1733 mm, waga ponad 2200 kg) potrafi być bardzo szybka: CrossBlue rozpędza się od 0-100 km/h w zaledwie 7,2 sekundy, co jest naprawdę świetnym wynikiem dla auta tej wagi i rozmiarów. Nie ma się co jednak dziwić takim osiągom, bo i silnik jest dosyć mocny (przynajmniej według standardów obowiązujących w Europie): to dwulitrowa jednostka wysokoprężna połączona z dwoma silnikami elektrycznymi, produkująca w sumie 305 KM.

Volkswagen CrossBlue został jednakże zaprojektowany jako auto możliwie oszczędne, więc średnie spalanie silnika Diesla wynosi około 6 litrów/100 km (czyli więcej niż przyzwoicie), a jeżeli będziemy podczas jazdy używać także silników elektrycznych, to spalanie spadnie do poziomu 2,1 litra/100 km. Mało tego – CrossBlue może oczywiście poruszać się wyłącznie przy pomocy elektrycznych jednostek napędowych i wtedy jest w stanie przejechać 22,5 kilometra przy założeniu, że prędkościach nie przekraczających 120 km/h.

Zasadniczo koncepcyjny Volkswagen CrossBlue jest samochodem sześciomiejscowym (po dwa indywidualne siedzenia w trzech rzędach), jednak producent przewiduje w wersji produkcyjnej możliwość zainstalowania w ostatnim rzędzie trzech siedzeń, co jest bardzo dobrą wiadomością dla potencjalnych klientów. Czy CrossBlue zdobędzie amerykański rynek okaże się jednak dopiero w roku 2015, bo wtedy właśnie ten model ma trafić do masowej produkcji – na chwilę obecną wydaje się jednak, że rokowania są dość dobre, bowiem Australia zaczęła się niedawno starać o wprowadzenie Volkswagena CrossBlue do któregoś z australijskich Auto Show, a to zwykle pierwszy krok do pojawienia się danego modelu na lokalnym rynku…

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.