Kolekcja BMW Art Cars w Centrum Sztuki Współczesnej tylko do niedzieli

Art Cars głowneOd końca września dziedziniec warszawskiego Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski uświetniają unikatowe modele BMW, które oddano pod pędzel wybitnych światowych artystów. Aby przekonać się, jak na karoserii V12 LMR, 3.0 CSL, czy M3 GT2 wygląda sztuka macie czas do najbliższej niedzieli (tj. 19 października).

BMW Art Cars to 17 eksponatów. W Polsce wielkie pożądanie (zgodnie ze słowami dr Thomasa Girst’a będącego Head of Cultural Engagement w BMW Group) ma wzbudzać 6 modeli. W CSW stanęły, zarówno pierwsze, jak i najnowsze dzieło kolekcji. Sztuka współczesna ma to do siebie, że to, co zachwyca jednych u innych wzbudza niesmak i na odwrót, dlatego tym bardziej zachęcam do odwiedzenia wystawy. Dzieła sztuki powstawały w latach 1975 – 2010 i są doskonałym obrazem trendów w sztuce danego okresu, a także – dla niektórych przede wszystkim –można z bliska przyjrzeć się rozwiązaniom technologicznym wprowadzanym  przez BMW. Większość z samochodów startowała w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, dlatego jest na co popatrzeć. Szkoda tylko, że samochody mogą pochwalić się większymi dokonaniami w dziedzinie sztuki niż sportu. Cztery spośród sześciu eksponatów po debiucie w wyścigu Le Mans nie wróciło do ścigania, zaś jeden nie wyjechał nawet na zwykłą przejażdżkę. Wśród nich są jednak tacy, którzy kończyli najsłynniejszy na świecie wyścig w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej i tego się trzymajmy.

Czasu, by zajrzeć na ulicę Jazdów 2 nie pozostało wiele, dlatego tych, którzy nie będą mieli okazji podziwiać moto-dzieł osobiście, zapraszam na krótką historię każdego z nich. Jeśli i w Waszych głowach pojawi się myśl, by sprawdzić, jak sztuka na samochodach ma się do innych dzieł artystów, obok każdego BMW dzieło jego autora z tego samego roku.

 

# 14  BMW 850 CSi – proj. David Hockney 

  • silnik widlasty, 12-cylindrowy
  • pojemność skokowa: 5576 cm3
  • maksymalna moc: 380 KM
  • maksymalna prędkość: 250 km/h

BMW 850 CSi

Na pierwszy rzut idzie BMW 850 CSi z 1995 roku. (To właśnie jemu nie było dane wyjechać na drogę). Model spod pędzla David’a Hockney’a zaburza plany tym, którzy chcą podziwiać dzieła podążając zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Ten angielski artysta podsumował swoją pracę, jakoby podążał za cudownymi liniami samochodu. Niestety nie należę do szczęśliwców, którzy to dostrzegli. Summa summarum w abstrakcyjnym obrazie pokazał auto jakby widoczne od wewnątrz. I rzeczywiście, jak sami widzicie, na masce znajduje się reprodukcja kolektora dolotowego, na bocznych drzwiach jest kierowca, no i oczywiście jego wierny towarzysz zasiada na tylnej kanapie.

 

#15  BMW V12 LMR – proj. Jenny Holzer

  • silnik widlasty, 12-cylindrowy, indukcyjny
  • pojemność skokowa: 5990,5 cm3
  • maksymalna moc: 580 KM
  • prędkość maksymalna: 340 km/h

BMW V12 LMRJenny Holzer Venice 1999

Jeden z najbardziej oczekiwanych modeli „oszczędziła” Jenny Holzer. BMW V12 LMR z 1999 roku wygląda zwyczajnie. Niby nic, a artystka w subtelności pokazała pazur. Hasła, które widzicie to m.in.: „ Chroń mnie przed tym, czego pragnę”, „Brak charyzmy może być śmiertelny”, „Nieosiągalne jest niezmiennie atrakcyjne”.
Co więcej barwy, czcionka oraz miejsca umieszczenia haseł doskonale odwzorowują oklejenia samochodów wyścigowych. Jest coś jeszcze, litery zostały wykonane z odblaskowej folii oraz fluorescencyjnych barw, dzięki czemu podczas wyścigu Le Mans za dnia w napisach odbijało się niebo, zaś nocą „oddawały” niebieski blask. Kibice nie mogli jednak tego podziwiać. Art Car Jenny Holzer wziął udział we wstępnych kwalifikacjach, lecz w samym wyścigu pojechał inny model V12 LMR.

 

#17   BMW M3 GT2 – proj. Jeff Koons

  • silnik widlasty, 8-cylindrowy
  • pojemność skokowa: 3999 cm3
  • maksymalna moc: 500 KM
  • maksymalna prędkość: 300 km/h

BMW M3 GT2Jeff Koons_Dolphin Saddle 2009

Większość z Was pewnie zachowałoby go na deser 😉 BMW M3 GT2 w dziesięć dni po premierze 2 czerwca 2010, stanęło na starcie wyścigu Le Mans. Art. Car Jeff’a Koons’a nie nacieszył długo oczu kibiców. Problemy techniczne zakończyły zmagania załogi auta po 5 godzinach wyścigu. Jaki Jeff miał pomysł na M3? „Pod maską kryje się mnóstwo energii, a ja chciałem pozwolić moim pomysłom, aby poniosła je ta energia samochodu, aby się z nią połączyły” – powiedział Amerykanin.
Ja sądzę, że się udało.

 

#01   BMW 3.0 CSL – proj. Alexander Calder  

  • silnik rzędowy, 6-cylindrowy
  • 4 zawory na cylinder
  • 2 górne wałki rozrządu
  • pojemność skokowa: 3210 cm3
  • maksymalna moc: 480 KM
  • maksymalna prędkość: 291 km/h

BMW 3.0 cslAlexander Calde Saurien 1975

Oto gwiazda, która zupełnie przypadkowo zainicjowała powstanie kolekcji BMW Art Cars – BMW 3.0 CSL. O pomalowanie wyścigowego auta na Le Mans do amerykańskiego rzeźbiarza – Alexandra Calder’a zwrócił się kierowca Hervé Poulain oraz ówczesny dyrektor BMW Motorsport. Jedno z ostatnich dzieł Calder’a w zamyśle artysty miało oderwać auto od wyścigowej formy i nadać mu własny charakterystyczny styl. Samochód w takim „opakowaniu” rzeczywiście robi wrażenie. Podczas Le Mans wzbudzał zachwyt jedynie przez 7 godzin, a to za przyczyną awarii wału napędowego. Pechowy wyścig był dla 3.0 CSL pierwszym i zarazem ostatnim startem.

 

#03   BMW 320i, samochód wyścigowy grupy 5 – proj. Roy Lichtenstein

  • silnik rzędowy, 4-cylindrowy
  • 4 zawory na cylinder
  • 2 górne wałki rozrządu
  • pojemność skokowa: 2000 cm3
  • maksymalna moc: 300 KM
  • maksymalna prędkość: 257 km/h

BMW 320iroy lichtenstein figures in landscape 1977

BMW 320i z 1977 roku „ubrane” w krajobraz stworzony przez Roy’a Lichtenstein’a.  Linie namalowane przez artystę miały wskazywać samochodowi kierunek, w którym ma jechać. Kierunek jest, czy jednak nie rozpraszają go te kropki? Mogę się nad tym zastanawiać (przy samochodzie stałam najdłużej), ale to BMW zajęło 9. miejsce w klasyfikacji generalnej Le Mans i 1. w swojej klasie i kropka.

 

#04  BMW M1, samochód wyścigowy grupy 4 – proj. Andy Warhol

  • silnik rzędowy, 6-cylindrowy
  • 4 zawory na cylinder
  • 2 górne wałki rozrządu
  • pojemność skokowa: 3500 cm3
  • maksymalna moc: 470 KM
  • maksymalna prędkość: 307 km/h

BMW M1Andy Warhol Mona Lisa 1979

Na końcu podróży czeka BMW M1 z 1979 roku, o którym wspaniale powiedział „współpracujący” z nim artysta Andy Warhol: „Uwielbiam ten samochód! Okazał się lepszy niż samo dzieło sztuki”.
Jesteśmy przyzwyczajeni, że dynamikę wyglądu samochodu podkreślają wyraźne linie oraz kontrast pomiędzy barwami – tak właśnie oklejane są zarówno wyścigówki, jak i rajdówki. Amerykanin zrezygnował z nich idąc za myślą, że prawdziwie szybki samochód ma rozmyte kontury i kolory. I coś w tym jest 🙂
Auto okazało się naprawdę szybkie. Rywalizację w Le Mans zakończyło na 6. miejscu w klasyfikacji generalnej oraz 2. w swojej klasie. M1 nie dano jednak kolejnej szansy i był to jej jedyny wyścig.

 

Wszystkie modele oraz więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie BMW Art Cars:
http://www.bmwartcarcollection.com/category/bmw-art-cars/

Leave a reply