Kiedy opłaca się przedłużyć gwarancję na samochód?

Od pewnego czasu niemal wszystkie produkty, które mogą ulec awarii, są dostępne z opcją dokupienia dodatkowego ubezpieczenia – najczęściej dzieje się tak w przypadku sprzętu RTV i AGD, jednak w branży samochodowej podobne rozwiązania także są powszechnie spotykane. Przed zakupem tego rodzaju ubezpieczenia (choć najczęściej sprzedawane jest ono pod nazwą „przedłużona gwarancja”) warto się jednak zastanowić i na spokojnie rozważyć wszelkie za i przeciw.

mechanik naprawiający układ jezdny samochodu

Przed wykupieniem dodatkowego ubezpieczenia warto skalkulować koszty (źródło grafiki: Pinterest)

Jeśli kupujemy w salonie nowy samochód, dla którego producent przewiduje w standardzie dwu- lub trzyletni pakiet gwarancyjny, możemy zakładać, że mniej więcej na taki okres zakładana jest żywotność najbardziej awaryjnych podzespołów auta. W takim przypadku dodatkowe ubezpieczenie może się okazać bardzo dobrym wyborem, ponieważ uchroni nas przed wydatkami związanymi z naprawami auta w relatywnie niedalekiej przyszłości – szczególnie w kontekście faktu, że kupując samochód z gwarancją u dealera najprawdopodobniej nabywamy go z nadzieją użytkowania dłużej, niż obowiązuje podstawowy pakiet gwarancyjny.

Nieco inaczej sytuacja przedstawia się dla aut używanych: tutaj trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników dodatkowych. Najważniejsza jest ilość już przejechanych kilometrów oraz przebieg – żaden ubezpieczyciel nie doubezpieczy nam samochodu, jeśli ma on ponad 7 lat lub ma przejechane ponad 150-170 tysięcy kilometrów, bo taki wóz będzie dla ubezpieczyciela jedynie obciążeniem finansowym. To właśnie z tego względu praktycznie wszystkie towarzystwa wolą ubezpieczać nowe samochody z gwarancją niż auta intensywnie użytkowane.

Kolejna sprawa to kwestia samych kosztów, bo to od nas zależy, jaki pakiet ubezpieczenia dodatkowego sobie dokupimy. Trzeba jednak pamiętać, że im szerszy pakiet, tym wyższa jego cena, warto więc skalkulować potencjalne oszczędności na naprawie poszczególnych podzespołów i porównać z kosztem usług u zaprzyjaźnionego mechanika. Oczywiście obowiązuje tu zasada, że w droższym pakiecie darmowych usług jest znacznie więcej niż w podstawowym.

Na koniec zaś sprawa najważniejsza: niezależnie od tego, czy mamy najbogatsze ubezpieczenie dodatkowe, czy też pakiet najmniejszy, pamiętajmy, że wymianie w jego ramach podlegają jedynie części, które uległy nieoczekiwanej awarii – podzespoły, które się normalnie zużywają (dobrym przykładem są klocki hamulcowe lub elementy zawieszenia), musimy zawsze wymieniać na własny koszt.

Więcej informacji o dostępnych pakietach gwarancyjnych znajdziesz TU.

Leave a reply