Jakość, komfort, bezpieczeństwo – Volvo XC 70

Spośród wymienionych w tytule trzech sztandarowych cech charakterystycznych dla praktycznie każdego modelu Volvo wypuszczanego na rynek dziś nieco więcej uwagi chciałbym poświęcić tej ostatniej. Powód jest prosty: w moim odczuciu bezpieczeństwo to najważniejsza cecha dobrego samochodu, która zdecydowanie przeważa nad innymi względami. Bezpieczeństwo jest też bez dwóch zdań czymś w rodzaju nieustannego wyzwania dla szwedzkiego koncernu, który robi wszystko, by wypełnić deklarację dotyczącą minimalizacji liczby wypadków ze skutkiem śmiertelnym w nowych samochodach marki Volvo do zera od roku 2020.

brązowe volvo xc 70 w lesie

Volvo XC 70 – przestronne, bezpieczne i ekonomiczne auto dla każdej rodziny (źródło obrazka: volvocars.com)

Opisywane już pokrótce wcześniej przeze mnie Volvo XC 70 jest doskonałym przykładem tego, jak bezpieczne może być kombi – zastosowane w nim systemy bezpieczeństwa pokazują też bardzo wyraźnie sposób myślenia szwedzkich konstruktorów. Najkrócej rzecz biorąc wszystko sprowadza się do tego, by unikać kolizji, jeśli to tylko możliwe. Kiedy jednak już do niej dojdzie, to najważniejsze jest, by samochód przejął na siebie możliwie największą ilość energii kinetycznej, chroniąc w ten sposób pasażerów.

Przykładem pierwszego rodzaju technologii jest zastosowany w Volvo XC 70 (i w wielu innych autach szwedzkiego producenta) system City Safety (sprawdź). Jego zasada działania jest banalnie prosta: zestaw laserowych czujników stale monitoruje obszar wokół auta i w razie wykrycia nieuchronnej kolizji (przy prędkości nie wyższej niż 50 km/h) automatycznie przygotowuje układ hamulcowy tak, by był bardziej responsywny. Jeżeli kierowca nie użyje hamulca, City Safety samodzielnie je włączy, a na dodatek „zdejmie nogę z gazu” poprzez dezaktywację przepustnicy. W wielu przypadkach pozwala to nie tylko zredukować efekty kolizji, ale nawet jej całkowicie uniknąć.

Do drugiej grupy technologii należą np. poduszki i kurtyny powietrzne oraz systemy SIPS (ogranicza skutki zderzenia bocznego) oraz WHIPS (chroni kręgosłup przed urazami w odcinku szyjnym). Wymienione technologie współdziałając ze sobą nie tylko znacząco redukują ilość energii przekazywanej do wnętrza przedziału pasażerskiego, ale też zapewniają podwyższony poziom bezpieczeństwa znajdującym się w nim osobom dzięki wykorzystaniu najnowszych zdobyczy techniki. Niezwykle wytrzymała stal borowa zastosowana w Volvo XC 70 do konstrukcji drzwi oraz ram siedzeń to zaledwie jeden z przykładów tego rodzaju rozwiązań, które we współpracy ze sobą oferują najbardziej kompleksową ochronę, jaką może obecnie zapewnić samochód.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.