Jak zabrać się do wymiany oleju w silniku?

Podstawowe pytanie dotyczące wymiany oleju nie dotyczy nawet samego procesu, ale dylematu, czy brać się za to samemu, czy też zlecić to profesjonalnemu serwisowi. Dla niektórych odpowiedź będzie jasna: nie znam się na tym, nie chcę się w tym babrać, idę do serwisu. Ale to raczej nie osoby, które mogą czytać ten tekst. Nie tylko zapaleni, ale chociaż minimalnie obeznani z budową samochodu kierowcy zazwyczaj będą sobie umieli poradzić z tym zadaniem bez większego problemu. Ot, operacja niczym dolanie do baku, albo też wymiana płynu do spryskiwacza. To jeden z prostszych zabiegów, jakich możemy dokonać w aucie w dzisiejszych czasach. Nie znaczy to jednak, że nie ma powodów, by znaleźć serwis, którego specjalnością będzie profesjonalna wymiana oleju w silniku (np. tutaj: https://autobooking.com/). Jednym z największych jest konieczność zadbania o utylizację starego oleju, który wypuszczamy z auta. Nie jest to rzecz, którą powinno się wylewać na trawnik czy ulicę, a przy tym na pewno nie jest to zgodne z przepisami. Jeśli sami wymienimy olej i będziemy chcieli oddać gdzieś stary, może to wymagać na tyle wysiłku, że pojechanie do serwisu będzie się po prostu opłacać. Innym powodem jest fakt, że wymieniając olej można tak naprawdę kilka rzeczy… jeśli nie zepsuć, to wykonać nieoptymalnie. A byłoby szkoda, bo olej pełni pod maską wiele funkcji i odpowiednie obchodzenie się z nim pomoże zadbać o zdrowie silnika – staruszkowi pozwoli więcej pożyć, a w nowym aucie jest może jeszcze ważniejsze, z racji tego, jak precyzyjnie są planowane warunki pracy współczesnych pojazdów. Co może pójść nie tak?

Właściwa wymiana oleju w silniku to dla niego samo zdrowie. Źródło: Pixabay.com.

Właściwa wymiana oleju w silniku to dla niego samo zdrowie. Źródło: Pixabay.com.

Po pierwsze, warto nie zwlekać z wymianą oleju. Obecnie producenci często są gotowi rekomendować wysokie wartości czasu, może dlatego, by ich auto wydawało się kupującym solidniejsze. Warto jednak zajrzeć do środka, albo do serwisu, znacznie szybciej (co 10-15 tys. km, albo, jeśli jeździmy mniej, co roku) – i w razie czego reagować. Polecany olej zależy od tego, jakie dokładnie mamy auto, i ile już na nim przebiegu – rzetelny serwisant powinien wybrać optymalne patrząc na parametry, a jeśli chcemy zająć się tym w domu, warto skorzystać z porad w internecie. Następnym istotnym kryterium jest ilość oleju. Jeśli nie poczekamy, aż olej ścieknie, nalejemy za dużo – różnorakie elementy jak wał korbowy mogą się w nim zanurzać, a poza tym… w skrócie mówiąc, możemy zniszczyć silnik. Jeśli nalejemy za mało – ostatecznie, wniosek ten samy, możemy zniszczyć silnik. Dokręcanie filtra i korka – nie za mocno, nie za słabo – to też sztuka, w której wbrew pozorom dość łatwo można popełnić błąd, i zafundować sobie niespodziewanie poważniejszą naprawę. W skrócie mówiąc: o ile wymiana oleju jest stosunkowo prosta, to nadal warto albo poszukać serwisu, albo przynajmniej upewnić się, że wiemy, co robimy.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.