Jak wybierać samochód?

Zakup samochodu to zawsze dosyć poważna inwestycja i to niezależnie od tego, czy decydujemy się na auto nowe, czy używane. Jednym z istotniejszych dylematów dręczących wielu kierowców jest kwestia wyboru rodzaju paliwa, na jakim będzie jeździć nasz nabytek. I choć opcji nie ma zbyt wielu, to zdania wśród kierowców co do poszczególnych rozwiązań są podzielone – jedni twierdzą, że nie ma niczego bardziej opłacalnego niż instalacja gazowa, inni wolą benzynę, jeszcze inni są wierni silnikom wysokoprężnym, a zwolennicy rozwiązań ekologicznych mówią, że i tak wcześniej czy później wszystkie auta będą na prąd.

pięć modeli Porsche w różnych kolorach

Nie zawsze wybór podczas zakupu auta jest tak prosty, jak w przypadku tej oferty Porsche z 1975 roku… (źródło grafiki: Pinterest)

Wybierając auto nie powinniśmy się jednak nigdy kierować aktualnie panującą modą, tylko na spokojnie zastanowić się, które rozwiązanie najbardziej odpowiada naszym potrzebom, a potem rozważyć wszystkie jego zalety i wady w kontekście planowanego sposobu użytkowania samochodu. To pozwoli uniknąć późniejszych rozczarowań.

Z moich osobistych doświadczeń wynika na przykład, że odkąd ceny benzyny i oleju napędowego się niemal zrównały, jedynym powodem, dla którego warto myśleć nad autem z silnikiem Diesla jest wytrzymałość tych jednostek napędowych – spokojnie przejadą 200 albo i 300 tysięcy kilometrów bez konieczności remontu generalnego. Poważnym minusem jest jednak obecność w nowszych konstrukcjach filtra cząstek stałych: potrafi się on zapychać, a naprawa lub wymiana to naprawdę duży koszt. Kłopoty pojawiają się też czasem zimą: silnik nie zawsze chce zapalić, zwłaszcza jeśli jest mroźno, a auto nie jest garażowane. Benzyna ma tu przewagę, ale silniki trzeba częściej remontować, tak więc jeśli rozważamy którąś z tych opcji, nie obejdzie się bez kalkulatora i skrupulatnego wyliczenia potencjalnych kosztów w skali co najmniej roku (a najlepiej w perspektywie kilku lat, z uwzględnieniem ilości kilometrów, które „zrobimy” w tym czasie).

Auta hybrydowe i elektryczne są bez dwóch zdań ekologiczne, ale w zasadzie nie istnieją tanie modele, a i samo ładowanie (w przypadku samochodów wyłącznie elektrycznych) potrafi być dość kosztowne. Hybrydy są opcją o tyle lepszą, że mają większy zasięg i generalnie wyższe osiągi (na trasie ma to znaczenie), są też zdecydowanie cichsze od swych odpowiedników napędzanych paliwami tradycyjnymi.

Instalacja gazowa w samochodzie opłaca się natomiast pod kilkoma warunkami, z których wcale nie najmniej istotnym jest planowany roczny przebieg – jeżeli nie zamierzamy przekraczać 25 tysięcy kilometrów rocznie, to naprawdę warto zastanowić się nad czymś innym niż LPG. Przy małych przebiegach gaz się po prostu nie opłaca. Druga sprawa to sama instalacja: nie dość, że trzeba ją dobrze dobrać do rodzaju silnika, to jeszcze wymaga regularnego czyszczenia, co oznacza koszty.

I znów z doświadczenia powiem, że najsensowniej kupować auto z fabrycznie zainstalowanym LPG, bo wtedy mamy pewność, że jest ono dobrze dobrane i skalibrowane – tak robi na przykład Škoda, zlecając firmie Landi Renzo projektowanie i montaż LPG w kilku najpopularniejszych modelach swych samochodów. Nie bez powodu zresztą, bo specjaliści z Landi Renzo cieszą się opinią świetnych fachowców, których instalacje są wydajniejsze i oszczędniejsze od tych montowanych w warsztatach, a to na przykład pozwala obniżyć cenę auta i w ten sposób zwiększyć sprzedaż konkretnego modelu.

Powtórzę więc raz jeszcze: zawsze kierujmy się własnymi potrzebami i oczekiwaniami przy wyborze samochodu. I nigdy nie dajmy sobie wmówić, że ktoś zna te potrzeby lepiej, niż my.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.