Jak prowadzi się obciążone auto?

Co prawda najprostszą odpowiedzią dla niektórych będzie w tym przypadku uniwersalne „zacznij jechać, a się przekonasz”, ale jak opowiedzieć może doskonale każdy mechanik – to, że kierowca może jeździć autem, nie znaczy jeszcze, że robi to świadomie i wie, co konkretnie się we wszystkich mechanizmach dzieje i jak to na ich przyszłość wpływa. Nie chodzi nam tutaj bynajmniej tylko o kwestie związane ze zużywaniem się mechanizmów, ani też nawet zużywaniem paliwa – lepsza znajomość pewnych praw fizyki działających w naszym pojeździe może się też przełożyć na zminimalizowanie niebezpieczeństwa dla nas, innych pojazdów na drodze i dla wszystkich, których wozimy. A może to mieć zwłaszcza znaczenie porą ciągle urlopową, gdy nieraz można zabrać się z autem na wyjazd w większym niż typowo gronie, na dłuższe i mniej znane kierowcy trasy, a także czasami z ważącym wiele towarem w postaci bagaży. Co trzeba najbardziej brać pod uwagę, gdy pod dach – albo i na niego – bierze się dodatkowe kilogramy?

Auto z dużym bagażem prowadzi się inaczej. Źródło: Pixabay.com.

Auto z dużym bagażem prowadzi się inaczej. Źródło: Pixabay.com.

Pierwsza rzecz, jaką powinniśmy zauważyć, wciskając gaz i ruszając kierownicą, będzie zapewne większa bezwładność pojazdu. Rozpędzać się będzie wolniej, wolniej też będzie reagować na wszelkie ruchy. Jeśli załadujemy swoje bagaże właściwie i nie wywołamy przeciążenia w którymś kierunku – skręcanie nadal będzie przebiegać inaczej i może okazać się mniej pewne, dlatego za każdym razem jadąc znacząco bardziej obciążonym pojazdem trzeba na zachowanie kierownicy po prostu uważać i nie opierać się na wyrobionych nawykach. Aby zminimalizować problemy ze sterownością, konieczne jest rozłożenie bagażu równomiernie, a także przymocowanie wszystkiego, co waży znaczące kilogramy – wypełniona waliza może naprawdę robić różnicę przy pewnych ruchach. Nie mówiąc już o tym, że przy gwałtownym hamowaniu nawet przedmiot ważący kilka kilogramów może polecieć w różnym kierunku z naprawdę morderczym pędem. Druga różnica, której nie sposób przeoczyć, a na pewno już nie warto tego robić, to czas hamowania. Samochód hamuje znacząco wolniej, jeśli jest mocno obciążony. Droga hamowania może wydłużyć się przy pełnym ładunku nawet o wiele metrów – szacuje się, że 10 kilogramów „balastu” to często 10 lub więcej centymetrów wydłużone hamowanie. Może to mieć znaczenie zwłaszcza w mieście, gdzie kilka metrów dłuższa niż zazwyczaj droga hamowania może być powodem co najmniej dużego stresu, gdy coś lub ktoś pojawi się na drodze.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.