Jak działa silnik TSI?

tsi

Silniki TSI można scharakteryzować bardzo krótko: duża moc, wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów, małe średnie zużycie paliwa.

Jednostka została stworzona przez Grupę Volkswagen, a jej nazwa w pełnej swej okazałości brzmi – Turbo Stratified Injection, co oznacza, że silnik wyposażony jest w turbosprężarkę oraz bezpośredni wtrysk paliwa do cylindrów (sprawdź).

Jak to się dzieje, że te dwa czynniki znaczącą wpływają na naszą kieszeń?

  1. TURBOSPRĘŻARKA – dostawca optymalnej ilości powietrza do silnika
    Jak dodać mocy silnikowi, który czerpie ją ze spalania w cylindrze mieszanki paliwa i powietrza? Po prostu zwiększyć „dawkę” obu składników.
    Jednym z rozwiązań jest właśnie turbosprężarka. Na jednym wale zamontowane są dwa wirniki – napędzający (turbiny)oraz tłoczący (sprężarki). Pierwszy przy wykorzystaniu energii spalin wprawia w ruch turbinę, dzięki czemu drugi wirnik może zasysać powietrze oraz tłoczyć je do cylindrów.
    Im więcej powietrza zostanie wtłoczone, tym więcej paliwa można podać.
  2. BEZPOŚREDNI WTRYSK PALIWA
    Benzyna pod wysokim ciśnieniem podawana jest bezpośrednio do cylindra i dopiero tam mieszana z powietrzem (nie zaś wcześniej z nim mieszana) – mieszanka powstaje w komorze spalania. Taki proces pozwala na natychmiastową zmianę ilości podawanego paliwa.

 

Dzięki owej precyzji w dawkowaniu paliwa, oszczędności energii oraz szerokiemu zakresowi obrotów (jak twierdzi Skoda, wysoka wartość momentu następuje nawet przy 1500 obr./min.) nasza jazda samochodem z silnikiem TSI może być i ekonomiczna i dynamiczna. Która z nich Wam bardziej odpowiada zależy już od Was 🙂

Leave a reply