Jak działa multiagent ubezpieczeniowy?

Kiedy chcemy zadbać o swoje ubezpieczenie i wybrać odpowiednią ofertę, najbardziej oczywistą metodą jest oczywiście udanie się do siedziby jednej z dużych marek, które zazwyczaj obecne są w centrach dowolnego miasta i wyraźnie rozreklamowane. Ale klienci, zwłaszcza młodzi, wolą skorzystać ze stron internetowych, albo też z pośrednika. Multiagencja – to w świetle przepisów właśnie określenie na pośrednika ubezpieczeniowego, chociaż wbrew temu, co niektórzy czasem potocznie mówią, nie każdego. Pośrednik może bowiem pełnić funkcję tzw. agenta wyłącznego, czyli pracować dla jednego określonego towarzystwa. Pomijając sprawy techniczne, z perspektywy klienta oznacza to praktycznie to samo, jak gdyby agent po prostu pracował dla danej firmy. Agentów wyłącznych w Polsce jest kilkanaście tysięcy – podobna liczba, co multiagentów. Do tego istnieją brokerzy ubezpieczeniowi, chociaż ich jest znacznie mniej. Broker działa jako przedstawiciel podmiotu ubezpieczającego się. Z kolei multiagenci dostają prowizje od towarzystw ubezpieczeniowych, na rzecz których podpiszą umowy z klientami. Dobrze jest o tym pamiętać, sięgając po ich usługi.

Multiagencja ubezpieczeniowa prezentuje oferty wielu towarzystw. Źródło: Pixabay.com.

Multiagencja ubezpieczeniowa prezentuje oferty wielu towarzystw. Źródło: Pixabay.com.

Założenie multiagencji jest możliwe dla każdego, kto zna się na rynku ubezpieczeń – może być na przykład rozwiązaniem dla pracowników towarzystwa, którzy czują, że więcej mogą zdziałać na własną rękę. Jak to bywa z samodzielną działalnością, stawia to przed założycielem pewne wymagania – w przypadku agentów ubezpieczeniowych konieczne jest na przykład opłacenie ubezpieczenia OC, które zabezpiecza klientów przed stratami powstałymi wskutek ewentualnych błędów w umowie, nieprawidłowości, stwierdzenia złamania przepisów itp. Multiagent działający na większą skalę musi zatrudnić własnych pracowników – dla klientów ma znaczenie fakt, że lepsza obsługa oczywiście będzie wiązać się z wyższymi kosztami dla agenta. W sytuacji, gdy klienci często kierują się głównie tylko ceną ubezpieczenia i jego zakresem, stawia to multiagentów w specyficznej sytuacji. Duża skala działania niekoniecznie pomaga multiagentom zaoferować najkorzystniejsze dla klienta usługi. Mały pośrednik może zaoferować nieraz bardziej elastyczne i dostosowane do potrzeb konkretnego klienta rozwiązania, a także niższe ceny, które warte są odnalezienia ich pomimo ich mniej intensywnej promocji.

Leave a reply