Ford GT40: legendarny supersamochód

Jako marka na rynku samochodowym Ford ma obecnie ugruntowaną pozycję, jednak przeważnie koncern ten kojarzy się z modelami dostępnymi dla przeciętnego Kowalskiego i mało kto wie, że w przeszłości Ford odnosił spektakularne sukcesy w sportach motorowych – a konkretnie w jednym z najważniejszych wyścigów wytrzymałościowych, czyli w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Jeszcze mniej osób zdaje sobie sprawę z tego, że zarówno powstanie modelu GT40, jak i odniesione przez ten samochód zwycięstwa w Le Mans (1966-1969) są efektem niesfinalizowanej transakcji pomiędzy Henry Fordem II a Enzo Ferrarim.

Ford GT40 (źródło: Pinterest)

Ford GT40 (źródło: Pinterest)

Wszystko zaczęło się we wczesnych latach sześćdziesiątych, kiedy samochody sygnowane marką Ferrari zaczęły dominować w długodystansowych wyścigach w Le Mans, wygrywając je sześć razy z rzędu (1960-1965) i deklasując konkurencję. Co ciekawe, w roku 1963 toczyły się zaawansowane rozmowy dotyczące sprzedaży firmy Ferrari koncernowi Ford za niebagatelną wówczas kwotę 16 milionów dolarów i wszystko było na najlepszej drodze do tego, by dobito targu, kiedy Enzo Ferrari na wieść o tym, że jeśli dojdzie do przejęcia Ferrari przez Forda, nie będzie mógł wystawiać swych samochodów w prestiżowych wyścigach „Indianapolis 500”, zerwał negocjacje. W tej sytuacji Henry Ford II zdecydował się zbudować od podstaw auto zdolne pokonać Ferrari w Le Mans. Tak właśnie narodziła się koncepcja Forda GT40.

Sama nazwa mówi o samochodzie niewiele, bo zaledwie tyle, że należy on do segmentu GT (Grand Touring) i że ma 40 cali wysokości (około 102 cm). Początkowe próby nie były zbyt owocne, jednak Ford zatrudnił do współpracy inżynierów Erica Broadleya (Lola Racing Cars) i Johna Wyera (Aston Martin) i w roku 1964 pojawiła się pierwsza wersja Forda GT40 – auto było napędzane potężnym silnikiem 4,2 litra, generującym 350 koni mechanicznych mocy i osiągało prędkość maksymalną około 225 km/h. Wprawdzie osiągi były dobre, ale auto nie kończyło wyścigów ze względu na liczne defekty. Po dwóch latach walki z tymi problemami w roku 1966 Ford GT40 MkII zajął pierwsze, drugie i trzecie miejsce w wyścigu Le Mans, sprawiając ogromną niespodziankę w świecie sportów motorowych. Ta wersja była wyposażona w jeszcze potężniejszy silnik: jednostka miała pojemność 7 litrów, moc ponad 400 koni mechanicznych i pozwalała osiągnąć prędkość około 327 km/h. Kilkuletnia zwycięska passa Forda GT40 skończyła się wraz ze zmianami w przepisach wyścigowych, jednak po dziś dzień auto jest uznawane za ikoniczne, można także (jeśli kogoś stać, rzecz jasna) kupić dokładną i licencjonowaną replikę wersji MkI lub MkII – produkowane są one na zamówienie przez amerykańską firmę Superformance LLC, a o stopniu wierności oryginałowi najlepiej świadczy fakt, że ponad 90% części repliki nadaje się do użycia w oryginalnym samochodzie.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.