Ekonomiczny samochód miejski: Ford Fiesta

Segment samochodów miejskich cieszy się wśród kierowców niesłabnącą popularnością, trudno więc się dziwić, że każdy producent aut stara się mieć w ofercie przynajmniej jeden model przeznaczony do właśnie jazdy miejskiej. W tej dziedzinie jednak nadal jednym z niewątpliwych liderów jest Ford, którego samochody zdobywają uznanie nie tylko z uwagi na agresywny, sportowy design, ale przede wszystkim ze względu na swoją ekonomiczność, dobre właściwości jezdne i bardzo niską awaryjność.

niebieski Ford Fiesta hatchback

Ford Fiesta – niewielki, ale zgrabny i z pazurem (źródło grafiki: Pinterest)

Choć najnowsza odsłona Forda Fiesty ma niewielkie wymiary (długość wersji hatchback to 4067 mm, szerokość 1722 mm, a wysokość 1473 mm), to w aucie znalazło się miejsce na naprawdę szeroką gamę udogodnień dla prowadzącego pojazd oraz pasażerów. Rzecz jasna spora część wyposażenia jest opcjonalna, jak na przykład zintegrowana nawigacja (pokazująca realne natężenie ruchu na drogach), elektronicznie sterowana klimatyzacja czy czujniki parkowania z przodu i z tyłu Fiesty, ale w standardzie również otrzymamy niemało. Inteligentne wspomaganie kierownicy (dopasowujące siłę działania do prędkości auta), tempomat, system Ford Key Free (bezkluczykowe otwieranie auta i uruchamianie silnika) oraz automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne to jedynie przykłady tego, co Ford Fiesta ma do zaoferowania.

Ekonomia jazdy jest podczas jazdy w ruchu miejskim rzeczą niezwykle ważną, więc nową Fiestę wyposażono standardowo w wielokrotnie nagradzany silnik EcoBoost o pojemności 1 litra, który generuje 100, 125 lub 140 KM mocy (w zależności od wersji), spalając przy tym w przypadku pierwszej ze wspomnianych specyfikacji w cyklu miejskim zaledwie około 6 litrów paliwa na 100 km, co jest wynikiem całkiem dobrym w kontekście mocy tej jednostki napędowej. Również emisja dwutlenku węgla jest na poziomie co najmniej zadowalającym, bo oscyluje wokół 98-99 g/km.

Zresztą na oszczędność paliwa ma wpływ nie tylko sam silnik: mamy tu bowiem do dyspozycji system Auto-Start-Stop, który szczególnie dobrze sprawdza się w mieście podczas stania w długich korkach czy na światłach, inżynierowie Forda opracowali także bardzo szczególny system ładowania akumulatora, który działa w oparciu o wykorzystanie energii hamowania, a nazywa się Ford Smart Regenerative Charging. W praktyce jego działanie przekłada się na oszczędność paliwa, bo akumulator nie jest ładowany podczas przyspieszania – a w ruchu miejskim hamulców używamy dość często. Ponadto system Ford Eco Mode w połączeniu ze wskaźnikiem optymalnej zmiany biegu pozwalają dodatkowo zredukować zużycie paliwa podczas jazdy.

Nie zapomniano także o bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów: nowa Fiesta jest wyposażona w system Active City Stop, który wyhamowuje auto w chwili wykrycia ryzyka kolizji, poduszki powietrzne po bokach auta (ich zadaniem jest chronić klatkę piersiową podróżujących Fiestą osób), kurtyny powietrzne, a także poduszkę ochraniającą kolana kierowcy. Ponadto istnieje możliwość bezproblemowego wyłączenia poduszki pasażera na przykład w sytuacji, gdy na przednim fotelu podróżuje dziecko w foteliku.

Podsumowując, Ford Fiesta po niedawnym faceliftingu zyskał nie tylko bardziej dynamiczny, agresywniejszy wygląd, ale stał się również autem jeszcze bardziej bezpiecznym i ekonomiczniejszym niż dotychczas – na tle konkurencji wyróżnia się bardzo pozytywnie, również pod względem cen, które zaczynają się już w okolicy niecałych 45 tysięcy złotych.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.