Czym kierują się klienci wybierając ubezpieczyciela?

Jak mówił przytaczany przez „Rzeczpospolitą” w sierpniu ekspert AIG Paweł Holnicki-Szulc, kluczową wartością w ubezpieczeniach ma być reputacja i zaufanie klientów. Wynika to oczywiście z założenia wyjątkowo długoterminowej współpracy, jakie panuje w tej branży. Utrzymanie dobrej reputacji jest wyzwaniem dla każdej firmy ubezpieczeniowej, biorąc pod uwagę, że jak to bywa na rynku, panuje również konkurencja cenowa. Tymczasem według „Rzeczypospolitej”, badania wskazują, iż ubezpieczyciele w naszym kraju należą do branży cieszącej się najmniejszym zaufaniem, ex aequo z branżą farmaceutyczną. Polskie i unijne prawo w ostatnich latach wprowadziło wiele przepisów mających na celu wprowadzenie standardu bardziej przejrzystej obsługi klienta obowiązującego wszystkie firmy, co powinno pozytywnie wpłynąć na poziom zaufania. W najbliższym czasie wejść w życie ma dyrektywa IDD, która nakłada nowe wymogi informacyjne na każdego typu sprzedawców ubezpieczeń, obojętnie czy jest to dla nich praca dodatkowa, czy są pośrednikami, czy pracownikami pośrednika itp. Zgodnie z dyrektywą, przed sprzedażą dowolnego produktu konieczne będzie przedstawienie osobnej „informacji o produkcie”, która zawierać będzie dokładnie to, na co nazwa wskazuje. Sprzedawany produkt ma też być zawsze odpowiedzią na wyrażone przez klienta potrzeby.

Zaufanie klientów ma w branży ubezpieczeniej znaczenie jak w mało której. Źródło: Pixabay.com.

Zaufanie klientów ma w branży ubezpieczeniej znaczenie jak w mało której. Źródło: Pixabay.com.

O czym warto pamiętać, wybierając obecnie swojego ubezpieczyciela? Jednym z podstawowych faktów jest ten dotyczący finansowania. Zakłady ubezpieczeń to rynkowe instytucje finansowe, pozbawione jakiegoś rodzaju specjalnych gwarancji – co oznacza, że w skrajnej sytuacji mogą być niewypłacalne. W razie bankructwa, w większości sytuacji może być niemożliwe uzyskanie nawet częściowej rekompensaty. To oczywiście zwraca uwagę, że reputacja danej instytucji może faktycznie być kluczowym czynnikiem dla jej powodzenia wśród klientów. Reputacja nie dotyczy jedynie finansowej wypłacalności, ale też przewidywalności – czyli tego, czy firma nie unika wypłacania odszkodowań w sytuacjach, które odpowiednio się kwalifikują. W tym przypadku niemałe znaczenie mają opinie innych klientów. Rolę „informacji o produkcie” obecnie pełni w polskich warunkach przede wszystkim opis ogólnych warunków ubezpieczenia – znanych jako OWU. Są one regulowane przez polskie prawo i pozwalają w czytelny sposób, bez tricków marketingowych, porównywać oferty składek i wypłat w ubezpieczeniach. Bez względu na przepisy wymuszające wyższy standard obsługi, klient wybierający ubezpieczyciela powinien na początek zapoznać się z podstawami matematyki ubezpieczeniowej, finansowania danych instytucji oraz aktualnych i wprowadzanych w najbliższym czasie przepisów dotyczących branży. Wtedy znacznie łatwiej zauważyć podczas przeglądania ofert, które z nich mają duże szanse na spełnienie naszych kryteriów.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.