Czy samochód na gaz wciąż się opłaca?

Nowoczesne samochody oprócz spełniania coraz to wyższych norm bezpieczeństwa muszą również być jak najbardziej ekologiczne, co najczęściej oznacza określoną niezwykle rygorystycznymi normami emisję spalin i możliwie niskie zużycie paliwa. Ponieważ nie jest już teraz żadną rzadkością duży samochód rodzinny, który spala średnio 5-6 litrów któregoś z tradycyjnych paliw, jak również coraz częściej widuje się na ulicach konstrukcje hybrydowe, można i należałoby zadać pytanie o sensowność i opłacalność montażu w aucie samochodowej instalacji gazowej.

samochodowa instalacja lpg

Instalacja LPG montowana fabrycznie w aucie jest zdecydowanie bardziej opłacalną inwestycją (źródło grafiki: Pinterest)

Wbrew pozorom takie rozwiązanie wciąż ma sens, jednak pod pewnymi określonymi warunkami. Zanim jednak o nich szerzej napiszemy, warto uświadomić sobie pewien fakt, o którym wielu kierowców (zwłaszcza tych starszej daty) zapomina: aby „zagazowany” silnik sprawnie i bezproblemowo działał, należy zastosować nie tylko odpowiednią instalację (właściwie dobraną do rodzaju i typu silnika), ale też zwrócić uwagę na poprawność i jakość montażu, bo to na tym etapie właśnie powstają rozmaite problemy, które po pewnym czasie użytkowania instalacji LPG skutkują niespodziewanymi awariami jednostek napędowych.

To właśnie dlatego najlepszym wyjściem jest zdecydowanie się na zakup samochodu z fabrycznie zamontowaną instalacją LPG – szeroki wybór modeli oferuje na przykład Škoda i należy dodać, że są to instalacje sekwencyjne o konkurencyjnych cenach. Jest to możliwe dzięki współpracy z firmą Landi Renzo, która cieszy się opinią jednej z najlepszych w dziedzinie opracowywania indywidualnie projektowanych instalacji LPG dla konkretnych modeli samochodów.

Wróćmy jednak do warunków opłacalności montażu instalacji gazowej w aucie. Pierwszym z nich jest ilość przejeżdżanych kilometrów w skali roku – jeśli nie planujemy dużo jeździć (powyżej 20000 km/rok) to opłacalność „zagazowywania” auta może być niewielka lub nawet żadna. Kolejną istotna sprawą jest dobranie odpowiedniej instalacji: silniki FSI wymagają innych rozwiązań LPG niż silniki z wtryskiem wielopunktowym, a pomyłka w wyborze zwykle jest dość kosztowna. Po trzecie wreszcie pamiętajmy, że choć niektóre starsze samochody (a sporo takich jeździ po polskich drogach) charakteryzują się dość wysokim spalaniem tradycyjnych paliw, to korzyść z zamontowania w nich instalacji gazowej w wielu przypadkach będzie jedynie iluzoryczna, gdyż jednostki te niezbyt dobrze współpracują z auto-gazem, czego efektem są usterki lub nawet konieczność wymiany całego silnika na nowy. Koszty takiej inwestycji są nieporównywalnie wyższe niż to, co potencjalnie oszczędzimy stosując LPG.

Podsumowując jednak nasze rozważania należy wyraźnie podkreślić, że koniec LPG w autach jeszcze nie nadszedł – w kontekście jednak coraz to nowszych technologii redukujących zużycie paliwa autogaz staje się rozwiązaniem efektywnym i opłacalnym jedynie w konkretnych przypadkach.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.