Czeski demon prędkości, czyli Škoda Octavia RS

Gdyby zapytać przeciętnego kierowcę, z czym kojarzy mu się Škoda jako marka samochodów w ogóle, to najprawdopodobniej odpowiedziałby, że z niedrogimi autami rodzinnymi, ewentualnie miejskimi – właśnie w ten sposób popularna czeska marka funkcjonuje w naszej świadomości. Nie znaczy to jednak, że Škodę da się w dzisiejszych czasach tak łatwo zaszufladkować, a jednym z najlepszych dowodów na to jest wypuszczenie na rynek Octavii w wersji RS, czyli sportowej.

Skoda Octavia RS ma piękną, dynamiczną sylwetkę (źródło: Škoda Auto)

Škoda Octavia RS ma piękną, dynamiczną sylwetkę (źródło: Škoda Auto)

W tym miejscu wielu kierowców pewnie parsknie śmiechem, bo sama myśl o sportowej Škodzie wyda się im niedorzeczna, ale miny zrzedłyby takim osobom naprawdę błyskawicznie: za dość przystępną cenę nieco ponad 100 000 zł otrzymujemy bowiem samochód, który pod praktycznie żadnym względem nie ustępuje konkurencji – poniżej garść najważniejszych faktów dla niedowiarków.

Serce każdego sportowego samochodu, a więc i Octavii RS, stanowi silnik i nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości – w przypadku opisywanego auta mamy do wyboru dwie jednostki (obie są dwulitrowe): benzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 220 KM albo silnik wysokoprężny 2.0 TDI produkujący nieco mniej, bo „zaledwie” 184 KM. Silnik benzynowy umożliwia rozpędzenie Octavii RS od 0-100 km/h w ciągu 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna auta wyposażonego w tę jednostkę to oszałamiające 248 km/h. Silnik Diesla jest nieco wolniejszy i z tą jednostką od 0-100 km/h nasza Octavia RS rozpędzi się w 8,1 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 232 km/h.

Prędkość jednak to nie wszystko, bo przy takich osiągach bardzo ważną sprawą staje się bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i pasażerów. I pod tym względem Octavia RS spełni wymagania nawet wybrednych kierowców, bowiem może być wyposażona aż w 9 poduszek powietrznych – czołowe i boczne poduszki dla pasażera i kierowcy oraz poduszka kolanowa dla prowadzącej auto osoby są dostępne w standardzie, a opcjonalnie możemy do tego dodać boczne poduszki dla pasażerów tylnej kanapy.

W zachowaniu bezpieczeństwa podczas jazdy pomagają też zastosowane w nowej Octavii RS rozwiązania układu jezdnego: zawieszenie jest obniżone (bądź co bądź to sportowe auto!), ale tylna oś jest wielowahaczowa, a ponadto w standardzie jest system XDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) oraz ESC (system kontroli stabilności), co przekłada się na znacznie zwiększoną przyczepność i lepszą kontrolę nad autem nawet przy dużych prędkościach.

Škoda Octavia RS nie jest na pewno autem dla każdego, bo choć jest niezwykle ekonomiczna (spalanie wynosi średnio 4,6 litra/100 km) i naprawdę przestronna, to nie jest autem rodzinnym, tylko rasowym, potężnym i bezpiecznym samochodem sportowym przeznaczonym dla miłośników aut o agresywnej, dynamicznej sylwetce i odpowiadających takiemu wyglądowi osiągach.

Leave a reply