Co trzyma rajdówki w Szecji

Michellin X-Ice North 2
W minioną niedzielę mogliśmy podziwiać kierowców rajdowych „ujarzmiających” szwedzkie oesy. Jak to się dzieje, że podczas „zimowego” rajdu zawodnicy potrafią pokonywać odcinki specjalne ze średnią prędkością ponad 100 km/h. Chciałam Wam pokazać cichych bohaterów śnieżnego rajdu – opony.

 

Przemysł rajdowy (chyba mogę go tak nazwać) ciągnie za sobą ogromne pieniądze, dlatego aż trudno uwierzyć, że producenci opon nie obsypują zespołów ofertami. W tym roku w Rajdzie Szwecji  zawodnicy startowali na trzech rodzajach opon: Michelin X-Ice North 3, DMACK DMG-ICE, Pirelli Sottozero Ice.

I to są prawdziwe zimówki 🙂

Przyjrzyjmy się oponom, które oferuje nam Michelin. Dlaczego właśnie tej? Po pierwsze, na nich jechał zwycięzca. Po drugie, na nich jechali zawodnicy, którzy zajęli pozostałe stopnie podium. Po trzecie, po prostu X-Ice North w tym roku okazała się najlepszą oponą.

Jak chwalił się na swojej stronie Michelin, Sebastien Ogier rozwijał na niektórych partiach oesów prędkość 200 km/h. Jeżeli widzieliście filmy z przejazdów lub zdjęcia, (a może osobiście podziwialiście zmagania kierowców), to pewnie odnieśliście podobne do mnie wrażenie – te opony po prostu „wgryzają się” w śnieg, by złapać przyczepność. Pomagają im 384 kolce (tyle samo znajdziemy na oponie DMACK, zaś na Pirelli 380) oraz głębokie lamelki (nawet nie wiem, czy wypada je nazywać lamelkami 😉 ).

Michelin_opona zimowa do samochodów sportowychJak zapewniają producenci, w tym również Michelin, wszystkie technologie opracowywane na potrzeby Rajdu Szwecji są implementowane do szosowych opon. I tak oto w nowości sprzedawanej na polskim rynku dla samochodów sportowych – Pilot Alpin PA4, zobaczymy trzy imponująco brzmiące właściwości.
Ridge N Flex: pakiet trzech technologii zwiększającej przyczepność na zimowych drogach:
Maxi Edge – bieżnik ze zwiększona liczbą krawędzi i lameli. Zapytacie,
co to oznacza. Liczba krawędzi atakujących wzrosła względem opony poprzedniej generacji o 74%, zaś liczba lameli została zwiększona o 135%.
StabiliGrip – głębokie, trójwymiarowe, usytuowane pod różnymi kątami lamele zapewniają większą krawędź, przełamywanie warstwy wody i odsączanie nawierzchni pod oponą oraz stabilność klocków bieżnika.
Helio Compound 3G – mieszanka gumowa 3. generacji Helio Compound, zawierającej dodatek krzemionki i oleju słonecznikowego, co sprawia, iż jest ona bardziej elastyczna
w niskich temperaturach.
Nie ma wątpliwości, że liczne krawędzie oraz zwiększona liczba lameli sprawiają, iż opona robi wrażenie. Do „szwedzkiej” zimówki sporo jeszcze jej brakuje, jednak drogi, po których się poruszamy, dzięki naszym Drogowcom, a nawet bez ich wkładu, i tak nie wyglądają jak odcinki Rajdu Szwecji, zatem do szczęścia więcej nam nie potrzeba.

Jeżeli jednak obudziła się w Was myśl: „No i na takich oponach to ja mogę…[ i tak dalej i tak dalej]”,
to hola hola moi Drodzy ;

A poza tym nawet zimowa opona rajdowa zimowej oponie nierówna. W zależności od temperatury oraz nawierzchni, stosowane są trzy rodzaje ogumienia. Oto tegoroczny zestaw Michelin, na którym jeździł m.in. Volkswagen Motorsport (opona zimowa oraz śniegowa to Pilot Sport Alpin, na której zawodnicy startowali podczas Rajdu Monte Carlo).

Michellin_zimowe opony rajdowe

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.