Amerykański klasyk skończył 50 lat!

17 kwietnia 1964 roku to data pamiętna dla praktycznie każdego wielbiciela amerykańskich samochodów typu „muscle car”, bowiem to właśnie tego dnia na rynek wszedł Ford Mustang – model uznawany dziś za absolutny klasyk ze złotej ery motoryzacji. I od tamtej pory Mustang stanowi marzenie niejednego nastolatka, a sprzedaż trwa nieprzerwanie przez ostatnie półwiecze.

Ford Mustang w wersji z roku 1967 (źródło grafiki: Pinterest)

Ford Mustang w wersji z roku 1967 (źródło grafiki: Pinterest)

Co ciekawe, pierwsze egzemplarze Forda Mustanga z połowy lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku wcale nie charakteryzują się jakąś szczególnie ogromną mocą czy porywającymi osiągami (silnik o mocy około 100 KM), a samo auto zostało zbudowane na sprawdzonej i solidnej płycie podłogowej Forda Falcona. Za sukces Mustanga jest odpowiedzialny w głównej mierze przełomowy design oraz ogromny popyt na samochody sportowe, które w tamtym okresie do USA sprowadzało się z Wielkiej Brytanii – powodem była bardzo wysoka cena rodzimych modeli i świetne osiągi aut ze Zjednoczonego Królestwa. Dopiero premiera Mustanga zmieniła sytuację i to radykalnie.

W ciągu 9 lat produkcji pierwszej serii Mustanga zaszło wiele zmian, których efektem było ostatecznie powstanie takich maszyn, jak na przykład najrzadsza i najbardziej poszukiwana wersja Mustanga wyposażona w siedmiolitrowy silnik V-8, czyli Boss 429 z niewiarygodną mocą 375 KM (choć znane są doniesienia mówiące, że silniki te są w stanie bez problemu wyprodukować nawet ponad 500 KM mocy). Bardzo ciekawe było też samo podejście marketingowe producenta: jako, że Mustang był przeznaczony dla ludzi młodych (tzw. pokolenie „baby boomers”, czyli wyż demograficzny tuż po II wojnie światowej), jego podstawowa cena była relatywnie niska i wynosiła około 2500 dolarów. Ale oprócz tego dla klientów była też dostępna niezwykle szeroka gama wyposażenia dodatkowego, rzecz jasna za dopłatą, dzięki czemu „full opcja” była droższa od standardowej wersji o mniej więcej 60%.

O popularności Mustanga najlepiej świadczy fakt, że do roku 1974 zostało wyprodukowanych i sprzedanych ponad 1,5 miliona egzemplarzy auta, co jest wynikiem absolutnie niesamowitym. Niestety, lata późniejsze to wzloty i upadki, choć znawcy za najgorsze Mustangi zgodnie uznają te pochodzące z drugiej serii produkcyjnej (lata 1974-1978, czyli okres kryzysu paliwowego w USA). Na pojawienie się na rynku Mustanga o mocy porównywalnej do wozów z początku lat siedemdziesiątych XX wieku trzeba było jednak czekać bardzo długo, bo aż do roku 200, kiedy to wypuszczono limitowaną serię „Cobra R” z silnikiem 5,4 litra o mocy 385 KM.

Dopiero jednak piąta generacja Forda Mustanga zawiera wersje auta o mocy przewyższającej 500 KM – chodzi przede wszystkim o model Shelby GT-500 Super Snake z silnikiem 5,4 litra V8 o mocy ponad 600 KM oraz o wersję Shelby GT-500 z roku 2012 (silnik 5,8 lira V8 o mocy 662 KM). Na pięćdziesięciolecie marki Ford wypuścił specjalny model Mustanga, który po raz pierwszy w historii Mustanga nie ma rozwiązań technicznych zapożyczonych z innych modeli i został opracowany całkowicie od podstaw.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.